Jakie zmiany dla małych przedsiębiorców wnosi
Akt o Usługach Cyfrowych
Spis treści

Autor: WebStudio
Data publikacji: 19.10.2024 | Aktualizacja: 19.10.2024
DSA to rozporządzenie unijne, które obowiązuje bezpośrednio, czyli bez konieczności uchwalania ustaw przez poszczególne kraje członkowskie we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Podobnie jak RODO, ale odmiennie niż dyrektywa OMNIBUS, która wymagała implementacji do krajowych przepisów prawnych związanych z polską ustawą o prawach konsumenta. Część przepisów DSA stosuje się już od listopada 2022 r., a pozostałe od 17.02.2024 roku.
Jakie obowiązki nakłada DSA i kogo one dotyczą?
DSA określane jako konstytucja Internetu, dotyczy przedsiębiorców, którzy prowadzą biznes w sieci na przykład sklep internetowy, bloga, serwis online albo platformę edukacyjną. Regulacja branży internetowej nakłada obowiązki na dostawców usług pośrednich, to oznacza, że jeśli Twój odbiorca ma możliwość:
Wszystkie te funkcje polegają na przechowywaniu informacji przekazywanych przed odbiorcę usługi na jego żądanie, a więc wpisują się w definicję usługi hostowania czyli inaczej – udostępniania zasobów lub przestrzeni.
To, że korzystasz z hostingu zewnętrznego i serwery nie należą do ciebie nie ma znaczenia. Nawet, jeśli nie jesteś dostawcą zaplecza technicznego, które pozwala na przechowywanie informacji przekazywanych przez użytkownika pozostajesz dostawcą usług pośrednich.
DSA zwana też konstytucją Internetu nakłada nowe obowiązki na przedsiębiorców działających w sieci.
Kiedy prowadzisz platformę internetową w kontekście DSA?
Coraz więcej twórców internetowych decyduje się na tworzenie swoich własnych platform w ramach różnego rodzaju subskrypcji albo płatnego dostępu do treści.
Jeśli poza przechowywaniem informacji pochodzących od użytkowników również je rozpowszechniasz, wówczas stajesz się dostawcą platformy internetowej.
Na przykład gdy klient przesyła za pomocą formularza opinię o produkcie i jest ona opublikowana w Twoim sklepie albo jeśli użytkownicy prowadzą dyskusje na platformie edukacyjnej czy pod lekcjami kursu wideo.
Przechowywanie komentarzy w sieci społecznościowej jest uznawane za usługę platformy internetowej chociaż jest poboczną cechą w stosunku do publikowania wpisów. Platformami internetowymi są także wszelkie portale związane z handlem w sieci.
Warunkowe zwolnienie usługodawcy z odpowiedzialności
Prowadząc działalność w Internecie, możesz być uznany za hostingodawcę ale ustawodawca unijny przewidział pewne wyłączenia.
W przypadku, gdy publiczne udostępnianie informacji jest tylko nieznaczną i wyłącznie poboczną cechą, która jest ściśle powiązana z inną usługą, lub funkcją usługi podstawowej, dostawcy usług hostingu nie należy uznawać za platformę internetową.
Na przykład taką cechą jest sekcja bloga przeznaczona na komentarze, w przypadku której jest oczywiste, że ma ona charakter poboczny w stosunku do głównej usługi, jaką jest publikowanie artykułów.
Przepisy dotyczące zwolnienia z odpowiedzialności dostawców usług zawarte zostały w art. 3 – 5 AUC
Jakie masz obowiązki związane z wdrożeniem DSA?
Skoro już wiesz, czy DSA ma w Twoim przypadku zastosowanie, oto co musisz zrobić, jeśli świadczysz usługę hostingu lub platformy internetowej i jak zrealizować te obowiązki:
Wyznaczyć punkt kontaktowy
Wskazać w regulaminie serwisu oraz na zakładce kontaktowej adres e-mail z informacją, że jest to wyznaczony przez administratora elektroniczny punkt kontaktowy związany z Serwisem przeznaczony do bezpośredniej komunikacji z Organami Państw Członkowskich, Komisją oraz Radą Usług Cyfrowych.
Ten sam punkt kontaktowy może być wykorzystywany przez użytkowników do bezpośredniej korespondencji z administratorem a komunikacja może być prowadzona w języku polskim lub angielskim. Bezpośrednia komunikacja drogą elektroniczną nie może opierać się wyłącznie na zautomatyzowanych narzędziach.
Sprecyzować warunki świadczenia usług
DSA formułuje wymogi, które muszą spełniać warunki świadczenia usług zawarte w regulaminie, określając zasady współpracy. To zatem kolejny akt prawny, który ma wpływ na treść regulaminu, którym się posługujesz. Regulamin musi określać:
Wyznaczyć przedstawiciela prawnego
Obowiązek wyznaczenia przedstawiciela dotyczy tylko tych podmiotów, którzy nie mają siedziby w UE, ale oferują swoje usługi na jej terenie. Tacy dostawcy muszą wyznaczyć osobę prawną lub fizyczną do działania w charakterze ich przedstawiciela prawnego w jednym z państw członkowskich Unii, w których dostawca oferuje swoje usługi.
Moderacja treści
Obowiązek moderacji pojawia się wtedy, gdy w twoim serwisie, sklepie lub aplikacji użytkownicy mogą publikować własne treści takie jak na przykład:
Publikowane przez użytkowników treści mogą być niedozwolone lub niezgodne z regulaminem. Zasady moderacji muszą być opisane w regulaminie z uwzględnieniem standardów wprowadzonych przez DSA których skutkiem może być:
Zgłoszenia niedozwolonych treści
Dostawca usług hostingu ma obowiązek wdrożyć mechanizm, umożliwiający dowolnej osobie lub podmiotowi zgłoszenie obecności w ich usłudze określonych informacji, które dana osoba lub podmiot uważają za niedozwolone treści. Mechanizm ten musi być łatwo dostępny i przyjazny dla użytkownika oraz musi umożliwiać dokonywanie zgłoszeń wyłącznie drogą elektroniczną.
Najprostszym sposobem realizującym powyższy obowiązek jest formularz kontaktowy, pozwalający przesłać zgłoszenie na temat opublikowanego komentarza lub materiału.
Mechanizm ten musi wspierać dokonywanie wystarczająco precyzyjnych i odpowiednio uzasadnionych zgłoszeń zawierających wszystkie poniższe elementy:
Powyższe wymogi są dokładną wskazówką, w jaki sposób zaprojektować mechanizm zgłaszania treści, i jakie pola uwzględnić w formularzu kontaktowym. Przesłanie zgłoszenia powinno uruchamiać właściwie zaprojektowaną procedurę jego obsługi. Dostawca usług hostingu bez zbędnej zwłoki przesyła takiej osobie lub takiemu podmiotowi potwierdzenie otrzymania zgłoszenia. Powiadamia również taką osobę lub podmiot o swojej decyzji w odniesieniu do informacji, których dotyczy zgłoszenie, przekazując informacje na temat możliwości odwołania się od arbitralnie podjętej decyzji.
Od każdej Twojej decyzji użytkownik powinien mieć możliwość odwołania się.
Współpraca z organami państwowymi
Każdy hostingodawca musi być przygotowany na współpracę z organami państwowymi w związku ze swoją działalnością. Ta współpraca może polegać na:
Jakie są kary za nieprzestrzeganie DSA?
Każde państwo członkowskie UE wyznacza koordynatora ds. usług cyfrowych. Użytkownik, który stwierdzi, że usługodawca narusza DSA, może złożyć skargę do koordynatora.
Koordynator do spraw usług cyfrowych może kontrolować przestrzeganie DSA w wyniku skargi użytkownika lub z własnej inicjatywy. Stwierdzone nieprawidłowości mogą być karane finansowo do 6% rocznego światowego obrotu firmy. Egzekwowanie DSA i karanie wygląda więc podobnie jak przy RODO.
DSA nie jest jakąś wielką rewolucją, a jedynie uporządkowaniem w akcie prawnym zasad, na które już wcześniej należało zwracać uwagę, podchodząc świadomie, uczciwie i profesjonalnie do prowadzenia działalności w sieci.
DSA to nie tylko obowiązki ale również Twoja tarcza ochronna przed odpowiedzialnością za treści przekazywane przez użytkowników. Dzięki DSA, jeżeli użytkownik opublikuje na twojej stronie na przykład komentarz naruszający cudze dobra osobiste, nie ponosisz za to odpowiedzialności, mimo że rozpowszechniasz go w swojej witrynie.
DSA to odpowiedzialność za treści w witrynach dla tworzenia bezpiecznego środowiska internetowego
DSA ma zastosowanie do każdego serwisu, sklepu lub aplikacji, która wiąże się z przechowywaniem informacji przekazywanych przez użytkowników ale nie wyczerpuje tematyki biznesu internetowego. Najważniejszym wyzwaniem dla wszystkich, niezależnie od skali, jest moderacja treści. Musisz jednak również pamiętać o wielu innych regulacjach prawnych.