Spis treści

Autor: WebStudio
Data publikacji: 15.03.2020 | Aktualizacja: 05.12.2024
Do czego służy analityka w Google Analytics?

Google Analytics to zestaw narzędzi i technik do zbierania, przetwarzania i raportowania danych o zdarzeniach na stronie internetowej i jej użytkownikach. Google Analytics umożliwia zbieranie danych ze stron www, portali społecznościowych, aplikacji mobilnych i wielu innych cennych źródeł informacji. Zebranie informacji to pierwsze i podstawowe zadanie. Następnym jest umiejętne przetworzenie i połączenie tych danych w taki sposób, aby umożliwiały wartościową analizę. Efektem tego działania są wygenerowane raporty, które prowadzą właściciela biznesu do podejmowania trafnych decyzji.
Od 1 lipca 2023 roku Google Analytics 4 zastąpi Universal Analytics. Podstawowa wersja Google Analytics dokładnie tego dnia zostanie zamknięta. Ta zmiana przyniesie zupełnie nowy sposób pomiarów i analizy danych. Wynika to tendencji, które możesz obecnie obserwować w sieci. Od zmieniających się zachowań konsumentów, przez zmiany w zakresie polityki prywatności, po coraz popularniejsze zjawisko przenoszenia biznesu do Internetu.
Instalacja Google Analytics 4

GA4 oferuje rozszerzone i rozbudowane usługi, które zostały wdrożone w 2019 roku. Narzędzie GA4 dostosowano do zmian zachodzących w sieci, dzięki temu gwarantuje dostęp do dokładniejszych danych o zachowaniach użytkowników. Wykorzystuje w tym celu mechanizmy takie jak śledzenie międzyplatformowe czy dane oparte na sztucznej inteligencji.
Jest to oprogramowanie elastyczne i dopasowane do potrzeb biznesu. Pozwala jeszcze dokładniej i skutecznej analizować ruch sieciowy oraz zachowania konsumenckie w aplikacjach internetowych.
Google Analytics 4 to nie jest aktualizacja dla Universal Analytics (Google Analytics 3), tylko całkowicie odrębne narzędzie. Nawet, gdy skonfigurujesz tą usługę niepoprawnie, w dalszym ciągu możesz korzystać z poprzedniej wersji. Tworzysz nową usługę, a Universal Analytics pozostaje w nienaruszonym stanie.
Instalację usługi Google Analytics 4 możesz przeprowadzić na dwa sposoby:
❯ Za pomocą opcji „Utwórz usługę” (gdy dopiero rozpoczynasz),
❯ Przez „Asystenta konfiguracji” usługi Google Analytics 4 (jeśli masz już usługę Universal Analytics).

Od października 2020 r. Google Analytics 4 jest podstawową wersją narzędzia analitycznego, więc przy zakładaniu nowego konta czy tworzeniu nowej usługi to właśnie ona zostanie domyślnie założona.
Jeśli wybierzesz drugą opcję, połączysz ze sobą Twoją obecną i nową usługę. Gdy dopiero zakładasz nowe konto w usłudze GA4, wybierz opcję pierwszą. W każdej chwili możesz podpiąć ją do istniejącej wersji Universal Analytics.
Przejdź do tworzenia strumienia danych
Strumień danych GA4 umożliwia śledzenie ruchu użytkowników pomiędzy Twoimi wszystkimi aplikacjami internetowymi (strona internetowa, e-sklep, landing page, aplikacja na Androida i na iOS). Dzięki temu w jednym miejscu przeanalizujesz w prosty sposób, jak użytkownicy poruszają się między nimi.
Jeśli konfigurujesz Google Analytics 4 dla strony internetowej, wybierz opcję „Sieć”. Podaj nazwę domeny oraz dowolną nazwę strumienia. Opcję „Pomiar zaawansowany” zostaw włączoną. Dzięki temu GA4 automatycznie śledzi kilka zdarzeń i nie musisz ich konfigurować ręcznie w Google Tag Manager.
Kliknij „Utwórz strumień” aby otrzymać ekran z kluczową informacją, czyli identyfikatorem pomiaru. Skopiuj go, bo do dalszych działań jest niezbędny.


Opcja „Pomiar zaawansowany” śledzi między innymi zdarzenia takie jak: przewinięcia (scroll) strony, kliknięcia w linki wychodzące, śledzenie wewnętrznej wyszukiwarki, wyświetlenia osadzonych na stronie filmów i pobranie plików.
Konfiguracja Google Tag Manager. Dodanie tagu w GTM
Google Tag Manager pozwala dodać do witryny potrzebne tagi i skrypty bez ingerencji (edycji) w kod HTML dokumentu. W takim przypadku zbędna jest pomoc programisty, co oszczędza sporo czasu i przyspiesza działanie.
Dzięki Google Tag Manager możesz śledzić prawie każdą interakcję użytkownika z Twoją stroną internetową. Na tej podstawie, aplikacja wyśle zebrane informacje do dowolnego systemu, jak Google Analytics, Google Ads, Facebook Ads a Ty zapoznasz się z przygotowanym raportem.
Dodaj nowy tag o typie „Google Analytics: konfiguracja GA4” i wklej swój identyfikator pomiaru. Pod spodem zaznacz regułę All Pages.
Na koniec zapisz tag, potem kliknij „Prześlij”, i „Opublikuj”.
Od tej pory zmiany w kontenerze GTM będą już działać na stronie.

Sprawdź, czy Google Analytics 4 działa poprawnie
Metod weryfikacji działania Google Analytics 4 jest kilka. Jedną z nich (i najprostszą) jest przejście na stronę główną Google Analytics. Tam klikasz w okno „Przegląd w czasie rzeczywistym” gdzie możesz zweryfikować, czy dane się już pojawiają w panelu. Gdyby liczba odwiedzających w danej chwili wynosiła 0, wejdź na swoją stronę na jakimś innym urządzeniu i zaczekaj kilka sekund. Jeśli pojawisz się w panelu a liczba odwiedzających wyniesie 1, to wszystko działa poprawnie.
Przewodnik po nawigacji w panelu Google Analytics 4
Analityka to proces, w którym gromadzisz dane o zachowaniu użytkowników na stronie internetowej, analizujesz je, a następnie wdrażasz zmiany na stronie, w działaniach marketingowych i sprzedażowych. Celem jest zwiększenie rentowności firmy.

To najnowszy interfejs, który pojawił się w czerwcu 2021 roku. W panelu usługi Google Analytics 4 po lewej stronie zobaczysz wysuwany slider z nowymi sekcjami porządkującymi odpowiednio raporty i funkcjonalności usługi.
Strona główna domyślnie pokazuje wykres za ostatnie 7 dni. Widać na nim liczbę wszystkich użytkowników, nowych użytkowników, średni czas zaangażowania oraz przychody (dla projektów e-commerce). W niektórych miejscach GA4 znajdziesz ikony znaku zapytania w kółku, pod którymi dowiesz się więcej na temat danej funkcji.
Sekcja „Raporty”:
❯ Podsumowanie raportów – Ogólne informacje o ruchu, realizacji zdarzeń i konwersji w Twoim serwisie,
❯ Czas rzeczywisty – Informacje o ruchu generowanym w podpiętych pod usługę GA4 witrynach i aplikacjach w ciągu ostatnich 30 minut,
❯ Pozyskiwanie – Sekcja dostarczająca informacji o źródłach ruchu i ich efektywności,
❯ Zaangażowanie – Te raporty pokażą Ci, jakie treści użytkownik przegląda podczas wizyt w Twoim serwisie lub aplikacji oraz jakie zdarzenia realizuje. Tu znajdziesz również informacje o jakości wizyt. Jest ona mierzona przez czas zaangażowania, współczynnik zaangażowania czy głębokość scrollowania poszczególnych podstron,
❯ Generowanie przychodu – Tu ukryte są wszystkie dane zbierane przez moduł rozszerzonego e-commerce oraz dane o wyświetlanych przez użytkowników reklamach jeśli do serwisu podpięty jest AdSense.
❯ Utrzymanie – Tu znajdziesz dane o użytkownikach powracających do Twojej strony w maksymalnie 2 kohortach (zbiorowościach): 1 i 7 albo 30 dni. Pamiętaj, że aby kohorta 30-dniowa pojawiła się w Twoich raportach, musisz wybrać odpowiednio długi okres,
❯ Dane demograficzne – Informacje o użytkownikach według państwa, miasta, płci, zainteresowań i języka. Większość informacji z tej sekcji (poza geografią) będzie dostępna dopiero po połączeniu GA4 z kontem Google Ads i włączeniu funkcji reklamowych,
❯ Technologie – Tu znajdziesz szczegółowe informacje o urządzeniu i przeglądarce użytkownika oraz podział generowanego ruchu na poszczególne strumienie danych.
Sekcja „Eksploracje”:

Google Analytics 4 oferuje automatyczne śledzenie wielu zdarzeń, do których dane zbierane są po włączeniu tego rozwiązania na Twojej stronie czy aplikacji. Tych zdarzeń, których pomiar odbywa się bez konieczności konfiguracji jest siedem:
1. Eksploracja swobodna – Sam określasz, jakie dane mają się wyświetlać w raporcie, a także w jakiej formie mają być prezentowane. Może to być wykres pierścieniowy, liniowy, mapa geograficzna czy inny sposób. Przykładowe wymiary, które możesz mierzyć to nazwa zdarzenia, płeć, kategoria czy miasto.
Dzięki eksploracji swobodnej zbadasz zależności pomiędzy różnymi wymiarami i wyciągniesz wnioski dotyczące grupy docelowej użytkowników, która w Twoim przypadku jest najskuteczniejsza. Poszczególne wymiary możesz przenosić na wykres metodą przeciągnij i upuść. Klikając +, dodajesz interesujące Cię wymiary.
2. Eksploracja ścieżki – Dzięki temu rozwiązaniu zaprojektujesz idealną ścieżkę, po której chcesz aby poruszał się użytkownik. Może to być ścieżka prowadząca do zakupu produktów. Wizualizujesz, jakie kroki podejmują internauci, i oceniasz ich skuteczność. Dowiesz się też, jaką drogę w rzeczywistości przeszły osoby, które ostatecznie zamówiły produkty, a jaką te, które stały się Twoimi stałymi klientami.
Żeby w raporcie widzieć jakiekolwiek dane, musisz najpierw dodać kroki ścieżki. Masz do wyboru dwie formy wizualizacji – ścieżka standardowa i ścieżka na wykresie liniowym. W przypadku wyboru drugiej opcji od razu widzisz wszystkie kroki na raz.
Ścieżka może być otwarta lub zamknięta. W przypadku zamkniętej użytkownik musi pokonać wszystkie kroki od początku do końca, aby był zliczony, natomiast przy otwartej ścieżce może zacząć od dowolnego kroku.
Na jedną ścieżkę użytkownika możesz zdefiniować maksymalnie 10 kroków. Dzięki tej eksploracji widzisz, czy internauci podążają taką ścieżką, jaką dla nich założyłeś. Możesz wyciągać wnioski i doskonalić ją – optymalizować strony, na których powinna następować konwersja.
3. Eksploracja sekwencji ścieżki – Dzięki tej metodzie obserwujesz ścieżki użytkownika na wykresie w formie drzewka. Dowiesz się, które strony są najczęściej odwiedzane przez internautów w kolejnym kroku po wejściu na stronę główną. Za pomocą tej metody określisz również wpływ danego zdarzenia na kolejne działania internautów.
Wybierz, jakie dane mają być punktem początkowym eksploracji. Domyślnie zobaczysz w raporcie kroki podejmowane przez użytkownika od określonego zdarzenia lub określonej strony. Natomiast możesz też utworzyć ścieżkę odwrotną, za pomocą której sprawdzisz dowolne zdarzenie i dowolną stronę, aby dowiedzieć się, jak internauci doszli do tych miejsc w serwisie.
Na przykład możesz upewnić się, jak użytkownicy doszli do momentu takiego zdarzenia jak zakup i na tej podstawie usprawnić tę drogę, wprowadzić rozwiązania, dzięki którym zwiększysz wygodę internautów.
Na wykresie zobaczysz punkt początkowy i węzły, czyli punkty danych w ramach kolejnych kroków. Eksploracja sekwencji ścieżki może również zawierać punkt końcowy, ale wtedy nie będzie w nim punktu początkowego.
4. Pokrywanie się segmentów – W tym przypadku analizujesz części wspólne segmentów użytkowników i powiązania pomiędzy nimi. Możliwe jest porównanie jednocześnie trzech segmentów. Dzięki temu łatwo ustalisz relacje pomiędzy tymi grupami, i wyodrębnisz internautów, którzy spełniają założone warunki.
5. Eksplorator zachowania użytkowników – Ten raport umożliwi Ci analizowanie zachowań pojedynczych internautów. Wybierasz konkretną grupę, a następnie analizujesz, jak działali odbiorcy. Masz wgląd w konkretny przepływ użytkowników i możesz rozwiązać problemy, które ewentualnie wykryjesz na ścieżce danego internauty. Kluczowe może być dla Ciebie przeanalizowanie np. zachowania użytkownika, który ma bardzo wysoką średnią zamówień. Inne zastosowanie tego rozwiązania to wykrycie miejsca w serwisie, w którym internauta miał problem z finalizacją transakcji.
Jak z tego skorzystać? Po wyborze tej opcji zobaczysz listę danych o użytkownikach. Kliknij wybraną pozycję, a wtedy zobaczysz szczegółowe informacje na ten temat. Możesz dodać segment, który chcesz analizować, np. wizyty bezpośrednie. Zastosuj filtry, aby ograniczyć ilość danych wyświetlanych o aktywności użytkownika tylko do takich, które Cię interesują.
6. Eksploracja kohort – Korzystając z tego rozwiązania, analizujesz zachowania i skuteczność grup użytkowników o wspólnych cechach. Kohortą są internauci, którzy mają tę samą cechę w danym raporcie, określaną za pomocą wymiaru GA. Przykładem są użytkownicy pozyskani tego samego dnia. Mogą to być również osoby, które wywołały takie samo zdarzenie. Kohortą może być także grupa użytkowników, którzy dokonali konwersji. Możesz analizować po jakim czasie użytkownicy pozyskani w danym tygodniu zdecydowali się na zawarcie transakcji.
Możesz również analizować, jak wprowadzenie jakiejś promocji wpłynęło na liczbę złożonych zamówień i czy spowodowało to, że użytkownicy szybciej podejmowali decyzję. Ustalisz też, która forma promocji była najskuteczniejsza.
7. Wartość od początku śledzenia – Dzięki temu analizujesz zachowania użytkowników od początku ich śledzenia. Dowiesz się, kiedy ostatnio konkretny internauta aktywny w danym czasie złożył zamówienie na stronie. Ustalisz również, jakie kampanie przyniosły Ci najskuteczniejszych użytkowników, tzn. takich, którzy np. odpowiadają za najwyższy przychód. Dane w tym raporcie dotyczą odbiorców, którzy byli aktywni po 15 sierpnia 2020 roku.
Możesz wybierać segmenty, ustalić przedział czasowy, który Cię interesuje, dodać porównanie segmentów.
Sekcja „Reklamy”:

1. Podsumowanie reklam
Tu znajdziemy ogólny przegląd informacji o ruchu płatnym prowadzącym do naszej strony internetowej czy aplikacji.
2. Porównanie modeli
Pozwala na porównanie ze sobą przychodów generowanych przez e-commerce w kilku modelach atrybucji. Masz do dyspozycji: ostatnie kliknięcie, pierwsze kliknięcie, model liniowy, model uwzględniający pozycje oraz spadek z udziału z upływem czasu.
3. Ścieżki konwersji
Kolejny raport znany nam już z GA3. Tu znajdziemy dane o przychodach z najpopularniejszych ścieżek konwersji. Sprawdzimy też, jaki udział w generowaniu przychodów mają poszczególne grupy kanałów.
Sekcja „Konfiguracja”:

Ta sekcja zbiera w sobie funkcjonalności techniczne i konfiguracyjne narzędzia. Skupia się wokół sposobu zbierania danych. Znajdziesz tu narzędzia pozwalające zarządzać zdarzeniami konwersji i grupami odbiorców.
1. Zdarzenia
W tym miejscu znajdziesz listing wszystkich zdarzeń rejestrowanych przez GA4. Tu właśnie możesz zdecydować, które z nich mają być traktowane jako konwersja, a także tworzyć i modyfikować zdarzenia. Oznacza to, że na podstawie już zbieranych zdarzeń możesz bezpośrednio w panelu GA4 tworzyć i modyfikować swoje własne. Nie ma tu konieczności dodatkowych wdrożeń bezpośrednio w kodzie strony czy za pomocą Google Tag Managera.
2. Konwersje
Tutaj zobaczysz wszystkie zdarzenia, które traktowane są jako konwersja. Dodatkowo z tego poziomu możesz dodać nowe zdarzenia konwersji. W przypadku, gdy do Twojej usługi podpięty jest strumień z aplikacji, możesz również skonfigurować własną sieć, gotową do podpięcia do odpowiedniej kampanii.
3. Odbiorcy
Ta sekcja pozwala na tworzenie własnych grup odbiorców na podstawie realizowanych zdarzeń. Warto przypomnieć, że GA4 udostępnia możliwość korzystania z analityki predyktywnej. Dlatego właśnie w tym miejscu będziesz mógł utworzyć również grupy odbiorców, które prawdopodobnie skonwertują w ciągu najbliższych 7 dni.
4. Definicje niestandardowe
Tu będziesz zarządzał swoimi danymi i wymiarami niestandardowymi. Pamiętaj, że w tym miejscu GA4 narzuca na nas pewne ograniczenia. W związku z tym, w ramach jednej usługi możesz utworzyć do 25 wymiarów niestandardowych odnoszących się do użytkownika, do 50 wymiarów niestandardowych odnoszących się do zdarzenia i do 50 danych niestandardowych odnoszących się do zdarzenia.
5. DebugView
Tryb debugowania w Google Analytics 4 jest szczególnie przydatny dla osób zajmujących się aplikacjami. Ta funkcjonalność przeznaczona jest niewątpliwie dla nieco bardziej zaawansowanych technicznie użytkowników.
Podsumowanie
Google Analytics 4 oferuje dużo rozbudowanych funkcji, raportów i informacji, które opisują użytkowników oraz działania na Twojej stronie internetowej. Jeśli jesteś właścicielem witryny powinieneś regularnie przeglądać Stronę główną GA4 (wykresy, trendy) oraz podsumowanie raportów w sekcji Raporty. Jeśli zależy Ci na bardziej zaawansowanych danych, skontaktuj się z firmą zajmującą się analityką i marketingiem internetowym.
Jeżeli potrzebujesz kogoś, kto wykona dla Ciebie wdrożenie Google Analytics 4, zbuduje stronę internetową albo sklep e-commerce, skontaktuj się z nami.