Czym są standardy dostępności cyfrowej WCAG
i dlaczego powinieneś je wdrożyć?
Spis treści

Autor: WebStudio
Data publikacji: 10.05.2025 | Aktualizacja: 10.05.2025

Pod koniec czerwca 2025 roku Komisja Europejska poprzez Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act, EAA) nakłada na obecne w sieci strony i sklepy internetowe obowiązek dostosowania się do standardów dostępności cyfrowej na poziomie AA. 28 czerwca 2025 to ostateczna data na wdrożenie rozwiązań wymaganych przez Polski Akt o Dostępności, po której większość cyfrowych produktów i usług musi być dostosowana do tych standardów zapewniając pełną dostępność dla wszystkich osób bez względu na ich preferencje i możliwości. Nowe przepisy dotyczą także kwestii związanych z zapewnieniem dobrych doświadczeń użytkownika w trakcie korzystania z technologii czyli UX/UI.
Standardy dostępności to kompleksowy zbiór dobrych praktyk opracowany przez World Wide Web Consortium (W3C), które definiują w jaki sposób tworzyć strony internetowe aby były dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich ograniczeń czy niepełnosprawności. Jest to szczegółowo opisane w dokumencie Web Content Accessibility Guidelines — WCAG z którym możesz zapoznać się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji klikając w ten link. Historia WCAG ma swój początek w 1999 roku, kiedy W3C opublikowało pierwszą wersję wytycznych. Od tego czasu standardy dostępności przechodzą nieustającą ewolucję.
Tworzymy inkluzywne strony i sklepy internetowe zgodne z WCAG,
które są dostępne dla każdego

Projektowanie stron internetowych zgodnie z WCAG polega na prezentowaniu treści i usług w Internecie w sposób dostępny dla najszerszego grona użytkowników, w tym osób starszych oraz z różnymi ograniczeniami takimi jak zaburzenia wzroku, słuchu, ruchu, poznawcze czy epilepsja. Oto kilka kluczowych aspektów niezbędnych dla zachowania takiej konwencji:
Postrzeganie (percepcja)
Funkcjonalność
Zrozumiałość
Pełna kompatybilność
Standardy dostępności WCAG definiują w jaki sposób tworzyć strony i aplikacje internetowe.
Wtyczki WCAG do WordPressa zwiększające dostępność strony

W repozytorium WordPressa znajduje się duża grupa pluginów które w dość prosty sposób pomagają uprościć proces dostosowywania stron i sklepów internetowych do wymogów WCAG. Na uznanie zasługuje wtyczka USERWAY, która oferuje dużo różnorodnych funkcji pomagających poprawić dostępność strony www lub sklepu e-commerce. Oto niektóre z nich:
Jest to wtyczka płatna. Barierą w implementacji tego pluginu może być wysoka cena która wynosi 490$ na rok, do 100 tysięcy odsłon witryny w miesiącu i 1490$ do miliona odsłon miesięcznie.
Warto również wiedzieć, jakie są potencjalne ograniczenia w stosowaniu pluginów i dlaczego istotne jest kompleksowe podejście do dostępności. Żadne z narzędzi, samo z siebie nie zapewni pełnej zgodność z WCAG w każdym aspekcie. Oto kilka powodów:
Wniosek z tego jest taki, że automatyzacja za pomocą wtyczki, chociaż może być potężnym narzędziem wspierającym, to zawsze musi być uzupełniona ręczną kontrolą i działaniem specjalistów dla zapewnienia pełnej zgodności z WCAG. Stworzenie dostępnej strony internetowej to inwestycja która sprawia, że Twój serwis internetowy jest użyteczny, czytelny i komfortowy dla każdego.
Co zyskasz dzięki wdrożeniu WCAG?

Dostępność cyfrowa stała się kluczowa dla Twojego internetowego biznesu. Wdrożenie standardów WCAG poza kwestią etyczną i uniknięciem kar finansowych to również strategiczny element sukcesu Twojej firmy. Umożliwia dotarcie do kolejnej grupy klientów, które wcześniej mogły napotkać bariery w korzystaniu z Twojej strony. Grupa ta jest całkiem liczna. Jak podaje Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w 2023 roku, ponad jedna czwarta (26,8%) osób w wieku 16 lat i starszych w Unii Europejskiej miała niepełnosprawność, czyli jakieś ograniczenia aktywności. Do tego dochodzą osoby w podeszłym wieku oraz te, z ograniczeniami czasowymi na przykład po urazie ręki lub po przebytej chorobie.
Zwiększenie dostępności sklepu internetowego dla tej grupy odbiorców może podnieść liczbę konwersji nawet o 30%. Większa lojalność użytkowników, które do tej pory nie mogły samodzielnie robić zakupów w sieci to także lepsze pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarkach, co jest istotną wartością dodaną. Nie przegap tej szansy, by wyróżnić się wśród konkurencji i wdrażaj standardy razem z nami.
Do kogo skierowana jest nasza oferta budowy stron
z dostępnością cyfrową WCAG

Tworzymy strony internetowe z pełną, cyfrową dostępnością zgodne ze standardem WCAG 2.2 na poziomie AA, oraz dostosowujemy istniejące witryny do tego standardu. Dla każdego użytkownika bez barier i bez kompromisów. Twoja witryna otrzyma naszą stałą opiekę dostępności cyfrowej oraz technicznego wsparcia. Gwarantujemy:
Nasza oferta budowy stron internetowych skierowana jest do każdego, komu zależy na pełnej dostępności cyfrowej witryny. Projekty wdrażamy między innymi dla:
Dodatkowo, dla podmiotów do tego zobligowanych tworzymy profesjonalne Biuletyny Informacji Publicznej (BIP) zgodnie z Ustawą o Dostępności w celu powszechnego udostępniania informacji.
28 czerwca 2025 to ostateczna data na wdrożenie rozwiązań wymaganych przez Polski Akt o Dostępności
Konsekwencje braku dostosowania serwisu do wymogów WCAG

Ignorowanie dostępności cyfrowej wynikające z braku dostosowania witryny lub sklepu internetowego do wytycznych WCAG prowadzi do konsekwencji prawnych, braku zleceń w sektorze publicznym oraz utratą wypracowanego wizerunku. Brak dostępności naraża również Twój e-sklep na pozwy sądowe ze strony osób niepełnosprawnych. Oto kluczowe skutki nieprzestrzegania regulacji:
Cytat z książki Wojciecha Kutyły „Web accessibility. Wprowadzenie do dostępności cyfrowej” (Onepress, 2025), doskonale definiuje ideę, której ma przyświecać Akt o Dostępności:
„Usługa jest użyteczna, kiedy mogę jej użyć. Dostępna, kiedy mogę to zrobić po swojemu, tak jak mi wygodnie. A niewykluczająca jest wtedy, kiedy w czasie korzystania z niej nie czuję, że jestem osobą inną niż wszystkie.”
Decyzja o wdrożeniu dostępności cyfrowej to strategiczny wybór, który ma wpływ na konkurencyjność i pozycję Twojej witryny w sieci. Podejmując się tego zadania, musisz mieć świadomość, że dostosowanie stron do wymogów WCAG to proces, który trwa cały czas. Możesz zdecydować się na samodzielne wdrażanie zmian za pomocą dostępnych zasobów i narzędzi lub skorzystać z pomocy specjalistów. W ten sposób zapewnisz dostępność strony oraz zminimalizujesz ryzyko naruszeń przepisów prawa.
Na koniec, jeszcze jedna istotna informacja: Jeśli jesteś mikro przedsiębiorcą, czyli zatrudniasz mniej, niż 10 pracowników a Twój obrót nie przekracza 2 mln euro rocznie – ten obowiązek Ciebie nie dotyczy. Możesz więc, ale nie musisz niczego zmieniać.