Menu

Dyrektywa Omnibus
Nowe prawa konsumenckie


Przed uchwaleniem dyrektywy Omnibus obowiązki przedsiębiorców związane z komunikowaniem cen ograniczały się do podawania przez przedsiębiorcę ceny sprzedaży produktu, oraz ceny za jednostkę miary (ceny za kilogram, litr lub dowolną jednostkę ilości powszechnie i zwyczajowo stosowaną w danym państwie członkowskim). Dyrektywa Omnibus wprowadza dodatkowy obowiązek, mający na celu uregulowanie kwestii przejrzystości cen w przypadku obniżek i promocji.

Przyczyną wprowadzenia tego obowiązku było dostrzeżenie przez Komisję Europejską powszechnej praktyki „żonglowania” przez przedsiębiorców cenami oraz ich sztucznego zawyżania przed rozpoczęciem promocji. Szczególnie przed dużymi akcjami handlowymi takimi jak Black Friday czy Cyber Monday, istniała potrzeba ukrócenia takich nieuczciwych praktyk i nadania obniżkom realnego wymiaru a przez to poprawę sytuacji konsumentów.

Zgodnie z projektowanymi przepisami dodatkowe obowiązki informacyjne związane z obniżką cen, będą musieli realizować zarówno przedsiębiorcy działający w środowisku tradycyjnym, jak i przedsiębiorcy prowadzący biznes online, a także przedsiębiorcy prowadzący telesprzedaż czy sprzedaż katalogową.

Polska wersja projektu ustawy jest w tym zakresie bardziej restrykcyjna niż to, co opracowała Unia Europejska. Polski ustawodawca wymaga, aby sklepy informowały o każdym przypadku obniżenia ceny z ostatniego miesiąca, podczas gdy dyrektywa unijna mówi jedynie o takim obowiązku w przypadku przeprowadzenia akcji promocyjnej, reklamowanej jako niższa cena. Ostateczny kształt ustawy nie jeszcze gotowy, ale to nie zwalnia przedsiębiorców z konieczności rozpoczęcia dostosowywania swojego e-sklepu do nowych wytycznych już dziś. Kary sięgające 10% obrotu mogą okazać się dotkliwe.

Dyrektywa ma zastosowanie do ogłoszeń o obniżkach cen zarówno wtedy, gdy dotyczą one konkretnego towaru lub konkretnych towarów w ofercie sprzedawcy, jak i wtedy, gdy sprzedawca dokonuje ogólnego ogłoszenia o obniżce cen. Przykładem pierwszej sytuacji będzie sformułowanie „telewizor 4K dziś 30% taniej”, zaś drugiej, ogłoszenia typu „30% zniżki na wszystko do końca tygodnia” czy „25% zniżki na wszystkie dekoracje świąteczne w tym miesiącu”. Ponadto dyrektywę stosuje się niezależnie od tego, czy ogłoszenie o obniżce ceny wskazuje na mierzalną obniżkę ceny (jak w przypadku powyższego przykładu z telewizorem, gdzie wiadomo, że obniżka wynosi 30%), czy też mamy do czynienia z niemierzalnymi ogłoszeniami o obniżce cen typu „wyprzedaż”, „oferta specjalna” czy „promocja z okazji Cyber Monday”, w przypadku których wiadomo, że występuje obniżka cenowa, ale nie wiadomo, o ile.

Ponadto, dyrektywa nie będzie miała zastosowania do programów lojalnościowych dla klientów sprzedawcy, takich jak karty rabatowe lub kupony, które uprawniają konsumenta do zniżki cenowej na wszystkie produkty sprzedawcy lub na określony asortyment produktów w dłuższych okresach lub które umożliwiają gromadzenie punktów do wykorzystania podczas przyszłych zakupów. To samo będzie odnosiło się do faktycznych spersonalizowanych obniżek cen, które nie mają charakteru „ogłoszenia” o obniżce ceny. Inne przykłady faktycznych spersonalizowanych obniżek cen, które nie są objęte tym przepisem, to obniżki przyznawane danemu konsumentowi przy szczególnych okazjach, takich jak przystąpienie do programu lojalnościowego, urodziny konsumenta, a także obniżki stosowane w momencie zakupu, które nie zostały ogłoszone z wyprzedzeniem.

Nie każdy kod promocyjny wydany przez sprzedawcę spowoduje, że sprzedawca ten może zwolnić się z obowiązków wprowadzonych przez tą dyrektywę. Jak wyjaśnia KE, przepis ten będzie miał bowiem nadal zastosowanie w przypadku tzw. rzekomej personalizacji, mianowicie jeśli okaże się, że obniżka, pomimo tego że jest przedstawiana jako spersonalizowana, w rzeczywistości oferowana jest ogółowi konsumentów. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy sprzedawca udostępnia kupony lub kody rabatowe potencjalnie wszystkim lub większości konsumentów odwiedzających jego sklep, czy to stacjonarny czy internetowy, w określonych okresach. Na przykład: sprzedawca umieszcza na stronie www ogólnodostępną informację typu „dzisiaj 20% taniej przy użyciu kodu XYZ” lub „w ten weekend 20% zniżki na wszystko tylko dla uczestników programu lojalnościowego”. W takich przypadkach przedsiębiorca musi spełnić wymogi określone w dyrektywie aby zapewnić, że wcześniejsza cena wszystkich towarów objętych obniżką ceny była najniższą publicznie dostępną ceną w ciągu ostatnich 30 dni.

Dyrektywa Omnibus porusza również kwestię produktów podwójnej jakości, czyli sprzedaży tego samego produktu o różnych właściwościach w różnych państwach na świecie. Omnibus jasno zakazuje „wprowadzanie na rynek pozornie identycznych produktów, które różnią się składem lub właściwościami, a różnicy tej nie da się obiektywnie uzasadnić”. O wszystkich różnicach w produkcie, które wynikają między innymi z przepisów w danym państwie, sezonowości, dostępności danego produktu poinformuj na opakowaniu.

Jakie działania możesz wprowadzić już dziś:

❯  Prowadź solidną i uczciwą politykę cenową,

❯  Nie ukrywaj nic w informacji o produkcie. Twój klient musi znać faktyczną cenę i stan Twojego produktu lub usługi,

❯  Zbieraj i publikuj autentyczne komentarze i opinie o produkcie,


Jak oceniasz ten artykuł?

Średnia ocena: 5 / 5. Ilość ocen: 27

No votes so far! Be the first to rate this post.