Dyrektywa unijna DAC7
Na czym polegają obowiązki operatorów platform cyfrowych?
Spis treści

Autor: WebStudio
Data publikacji: 20.11.2024 | Aktualizacja: 20.11.2024

DAC7 to dyrektywa Unii Europejskiej, nakładająca dodatkowe obowiązki sprawozdawcze na operatorów platform e-commerce i marketplace, za pośrednictwem których oferowane są towary i usługi. Jest to kolejny krok na drodze do uszczelnienia systemu podatkowego w Unii Europejskiej. Intencją wprowadzenia tych przepisów jest ograniczenie liczby niezgłoszonych działalności gospodarczych prowadzonych przez internetowych sprzedawców i usługodawców. W jakim stopniu zmiany wpłyną na rynek e-commerce w Polsce i w całej Unii Europejskiej?
Czym jest DAC7 i kogo obowiązuje?

Dyrektywa DAC7 z 2021 roku nakłada na kraje członkowskie Unii obowiązek wprowadzenia przepisów, które poszerzą zakres informacji podlegających raportowaniu przez platformy do organów państwowych. Jej podstawowym celem jest uszczelnienie i ujednolicenie krajowych systemów podatkowych oraz walka z wykorzystywaniem luk prawnych przez podatników. Regulacje mają umożliwić skuteczniejszą identyfikację osób, które dokonują sprzedaży towarów lub świadczą usługi na dużą skalę, a mimo tego nie zarejestrowały prowadzonej działalności gospodarczej. W Polsce nowelizacja ustawy wciąż jest na etapie przygotowania, ale można już wskazać jej główne założenia.
Nowe obowiązki sprawozdawcze obejmą operatorów platform cyfrowych oferującym sprzedawcom i usługodawcom możliwość udostępniania kontaktu z potencjalnymi nabywcami w ramach swojego oprogramowania. Jako platformę dyrektywa określa zarówno strony internetowe jak też aplikacje mobilne. Do takich platform należą popularne w Polsce Vinted, Booking, Allegro, OtoMoto czy OLX a w Europie chociażby Amazon i Ebay.
Podstawowym celem DAC7 jest uszczelnienie i ujednolicenie krajowych systemów podatkowych.
Kogo obejmują nowe obowiązki?
Nowe obowiązki dotyczą przede wszystkim operatorów platform cyfrowych oraz ich użytkowników. Przepisy nie ograniczają się wyłącznie do operatorów platform mających siedzibę w Polsce. Objęte są nimi zarówno podmioty z rezydencją podatkową w państwie członkowskim jaki i podmioty spoza UE. Raportowaniem są objęci sprzedawcy, zarówno osoby fizyczne jak i podmioty gospodarcze, będące użytkownikami platformy i wykonujące swoje czynności za wynagrodzeniem. Do kategorii użytkowników objętych regulacjami DAC7 należą:
Wszyscy ci przedsiębiorcy są zobligowani do przekazania operatorowi platformy informacji umożliwiających wypełnienie obowiązków sprawozdawczych. W przypadku braku współpracy, operator platformy powinien wstrzymać wypłatę wynagrodzenia na rzecz sprzedawcy do momentu przekazania tych danych.
Konstrukcja przepisów DAC7 sprawia, że mogą one być interpretowane bardzo szeroko. Wielu operatorów platform oraz podmiotów uczestniczących w handlu internetowym może mieć trudności z prawidłowym określeniem, czy przepisy te dotyczą również ich działalności. Tak może być w przypadku platform cyfrowych, których głównym założeniem nie jest cel komercyjny. Analizy wymaga więc zagadnienie wynagrodzenia, które należne jest użytkownikowi platformy z tytułu realizacji danej czynności.
Nowe obowiązki dotyczą przede wszystkim operatorów platform cyfrowych oraz ich użytkowników.
Kto jest wyłączony z obowiązku raportowania?
Kluczowym czynnikiem jest tutaj łączenie dwóch stron transakcji. Jeżeli platforma internetowa służy tylko do publikowania ogłoszeń, przekierowywania do platform sprzedażowych lub przetwarzania płatności, jej właściciel nie będzie objęty obowiązkiem sprawozdawczym. Jest to istotne z perspektywy tych podmiotów, które wykonują czynności „sporadycznie” lub o „symbolicznych” wartościach. Przepisy DAC7 przewidują również, że z obowiązkowego raportowania wyłączeni są tacy użytkownicy platform, którzy dokonali mniej niż 30 sprzedaży w roku, jeżeli wynagrodzenie tych użytkowników nie przekroczyło 2000 euro. Jeśli platformę prowadzi osoba fizyczna, także nie będzie zobowiązana do składania raportów, niezależnie od wszystkich pozostałych czynników.
Nowe obowiązki nie dotyczą również platform, które umożliwiają wyłącznie:
Operatorzy platform oraz użytkownicy muszą prawidłowo spełniać nowe wymogi, aby uniknąć sankcji i zapewnić zgodność z przepisami. Termin pierwszego raportowania mija 31 stycznia 2025 roku. W przypadku, gdy nie mamy jednoznacznej odpowiedzi, czy podlegamy obowiązkom wynikającym z DAC7, warto wystąpić z wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej. Indywidualna interpretacja jest wiążąca tylko dla tego, kto o nią wystąpił i tylko w stanie faktycznym opisanym w pytaniu.
Przepisy o DAC7 dotyczą wyłącznie obowiązków informacyjnych i nie wprowadzają nowego podatku.
Jakie obowiązki nakładają przepisy DAC7?
Operatorzy platform mają obowiązek sporządzania informacji o sprzedawcach, czyli podmiotach wykonujących za wynagrodzeniem następujące czynności:
Informacje o sprzedawcach zestawione w raporcie obejmują dane identyfikacyjne takie jak: imię i nazwisko, adres, datę urodzenia, nazwę firmy, numery NIP i VAT. Dodatkowo wymagane są informacje o numerze i właścicielu rachunku bankowego sprzedawcy, wysokości uzyskanego wynagrodzenia, odprowadzonych podatkach a w szczególnych przypadkach także inne dane.
Na przykład, jeśli użytkownik platformy udostępnia nieruchomość, operator przekaże dodatkowo informacje o numerze ksiąg wieczystych oraz liczbie dni, w których obiekty były wynajmowane. Raporty wynikające z DAC7 obejmują roczne okresy sprawozdawcze i sa przekazane Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej w terminie do 31 stycznia kolejnego roku. Poza składaniem raportów operator jest zobowiązany również do zachowania należytej staranności oraz wprowadzania procedur związanych ze zbieraniem i weryfikowaniem informacji oraz przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z zasadami RODO. Niedopełnienie obowiązku raportowania zagrożone jest karą pieniężną nałożoną decyzją Szefa KAS w wysokości do 1 miliona złotych.
DAC7 nie wprowadza żadnego nowego podatku ani nie wpływa na kwestię możliwości wykonania kontroli przez organy podatkowe, które niezmiennie mogą być przeprowadzane już od wielu lat.
Wpływ dyrektywy DAC7 na rynek e-commerce

Sprzeczne informaje związane z implementacją dyrektywy oraz przedłużający się proces legislacyjny utrudniał przedsiębiorcom przygotowanie do tych zmian. Główną niedogodnością stała się konieczność raportowania dużych ilości informacji przez właścicieli takich platform, jak na przykład Allegro zy Vinted, skupiających wiele osób dokonujących drobnych transakcji. Przekroczenie limitu 30 transakcji często zdarza się podczas sprzedaży używanej odzieży lub innych mało wartościowych akcesoriów. Rzadko kiedy takie czynności będzie można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej. Nie mają się więc czego obawiać osoby dokonujące okazjonalnej sprzedaży takich przedmiotów, które zostały zakupione co najmniej pół roku wcześniej i nie oferują ich za cenę wyższą niż wartość początkowa przedmiotu.
Ministerstwo Finansów podało, że przepisy wchodzą w życie 1 lipca 2024 roku, a termin pierwszego raportowania to 31 stycznia 2025 roku. Obowiązek informacyjny działa wstecz i obejmie transakcje dokonywane już od 1 stycznia 2023r., co jest konieczne, aby rząd zrealizował unijne zobowiązania. To również dobry moment na przypomnienie osobom prowadzącym nierejestrowaną działalność gospodarczą o konieczności uwzględnienia przychodów z tej działalności w rocznym zeznaniu podatkowym oraz wprowadzeniu odpowiednich procedur i przygotowaniu informacji o transakcjach z ubiegłego roku.