Spis treści

Autor: Jacek
Data publikacji: 11.01.2020 | Aktualizacja: 25.11.2024
Dotrzyj do klientów za pomocą poczty elektronicznej

Prawdopodobnie nie raz skorzystałeś z newslettera sklepu internetowego albo otrzymałeś kupon rabatowy za przyłączenie się do listy subskrybentów. To jest właśnie e-mail marketing. Cały czas jest popularną ,najskuteczniejszą i najtańszą formą reklamy w Internecie. Celem tej formy reklamy jest budowa i podtrzymywanie pozytywnych relacji z klientami a przede wszystkim sprzedaż. Wiadomości e-mail to doskonały sposób na nawiązanie kontaktu, informacje o nowych produktach i promocjach. Dużą zaletą jest możliwość personalizacji przekazu dla różnych grup odbiorców.
Budowa bazy mailingowej klientów

Jeśli chcesz wspomagać swój biznes za pomocą email marketingu, zacznij od budowania bazy mailingowej czyli listy odbiorców. Lista mailingowa to solidna podstawa. Jest Twoim najcenniejszym zasobem biznesowym. Zawiera adresy email osób, do których wysyłasz informacje marketingowe oraz imię i nazwisko albo nick.
Oryginalna i stylowa grafika, własna paleta kolorów i unikatowa treść odzwierciedla charakter Twojej marki i wyróżnia Cię wśród konkurencji. Dzięki stronie wizytówce precyzyjnie prezentujesz swoją działalność identyfikując się z rynkiem, na którym działasz. Estetyka przyciąga uwagę i angażuje odbiorców, w ten sposób zostajesz zapamiętany przez klientów.
Strategia budowania bazy klientów polega na zgodzie odbiorcy! Oznacza to, że do Twojej bazy możesz dodać tylko te osoby, które wyraziły jednoznaczną i utrwaloną zgodę.
Podstawowe sposoby budowy bazy mailingowej
Formularz kontaktowy
Formularz zapisu to komponent języka HTML zainstalowany na stronie internetowej lub blogu, za pomocą którego umożliwiasz interakcję z odbiorcami. Odwiedzający stronę mogą za jego pomocą kontaktować się z Tobą oraz zapisać na newsletter. Odpowiednie rodzaje formularzy odpowiadają różnym potrzebom odbiorców. Do dyspozycji masz między innymi:
Każdy z tych formularzy stanowi integralną część strony internetowej, sklepu e-commerce i bloga których budową na co dzień się zajmujemy. Zawsze możesz liczyć na pomoc i skontaktować się z nami.
Landing page. Strona promocji produktu
Strony typu landing page zwane również „Stroną lądowania” służą do reklamy wyjątkowych nowości i dotyczą określonej, jednej akcji promocyjnej. Przygotowywane są pod konkretną kampanię reklamową produktu albo usługi i zapewniają bardzo wysoką konwersję. W email marketingu, landiningi wykorzystasz głównie do pozyskania nowych subskrybentów. Może to być osobna podstrona w Twojej witrynie. Warto do niej linkować z profilów w mediach społecznościowych oraz pozyskiwać ruch z płatnych reklam.
Jest kilka sposobów na tworzenie landing pages, ale najwygodniejszym i najszybszym jest skorzystanie z naszych usług.
Profile w social media
Portale społecznościowe są również skuteczną metodą na zdobywanie kontaktów do klientów. Ciekawym sposobem jest dodanie banera promującego Twój post albo linku do zapisu na newsletter.
Większość platform umożliwia dostosowanie i personalizację strony firmowej lub biogramu na profilu prywatnym. Skuteczną akcją jest przygotowanie atrakcyjnego e-booka i możliwość pobrania go w zamian za pozostawienie adresu e-mail. W ten sposób, baza mailingowa zwiększy się o kilkaset maili.
Aplikacje interaktywne
Aplikacje interaktywne takie jak testy wiedzy, quizy na jakiś temat czy mini konkursy są niezwykle skuteczne do szybkiego budowania bazy kontaktów i klasyfikowania odbiorców. Są to najczęściej rozbudowane formularze i ankiety, gdzie potencjalni klienci udostępniają swoje dane w zamian, za dostarczenie spersonalizowanego raportu. Podsumowaniem takiego raportu odbiorcy mogą podzielić się w mediach społecznościowych, co jeszcze zwiększy siłę Twojego przekazu. Jeśli stworzysz na przykład ciekawy quiz, który będzie użyteczny i zainteresuje czytelników, odniesiesz spektakularny sukces!
Stopka w emailu
Z pewnością wykorzystujesz w kontaktach ze swoimi klientami standardową komunikację mailową. Skorzystaj więc z tego potencjału i umieść w stopce maila formularz zapisu na newsletter albo link do ostatnio opublikowanego artykułu na blogu. Ci, którzy się zapiszą lub odwiedzą Twoją stronę, prawdopodobnie zostaną zaangażowanymi odbiorcami. Wyczerpujące i szczegółowe informacje o tym, jak samodzielnie stworzyć estetyczną i funkcjonalną stopkę w Gmail znajdziesz, czytając ten artykuł w naszym poradniku. Jeśli potrzebujesz oryginalny podpis pod e-mailem, koniecznie zapoznaj się z treścią.
Wybierz aplikację do mailingu i e-mail marketingu

Jeśli masz już gotową bazę mailingową wybierz system, który będzie wysyłał Twoje wiadomości. Dostępne na rynku aplikacje wysyłkowe, oferują wiele funkcjonalności i posiadają różne możliwości tworzenia i wysyłania poczty. Różnią się interfejsem użytkownika oraz ceną. Twórcy tych narzędzi zwykle oferują okres próbny lub konto starter, które pozwoli Ci przetestować narzędzie, zanim skorzystasz z pełnej oferty. Gdy Twoja baza danych klientów nie jest jeszcze zbyt rozległa, albo nie planujesz wysyłać wiadomości zbyt często, wybierz którąś z darmowych opcji systemu.
Najlepsze programy do mailingu w 2024 roku
Prowadzenie efektywnej i zgodniej z przepisami prawa komunikacji biznesowej wymaga wykorzystania programu do mailingu. Gdy dysponujesz dużą bazą adresów użytkowników indywidualne działania są niemożliwe.
Wykorzystując narzędzia do mailingu, możesz przygotowywać ciekawe graficznie newslettery, wysyłać sekwencje maili sprzedażowych oraz monitorować skuteczność prowadzonych kampanii email marketingowych. Poznaj najpopularniejsze rozwiązania, które oferują dużo możliwości i bogaty wybór planów cenowych:

GetResponse – to polski i jednocześnie jeden z najpopularniejszych programów do mailingu na naszym rynku. Aplikacja rozwijana przez firmę z Gdyni świetnie sprawdzi się jako program do wysyłki newsletterów i automatyzacji marketingu. Posiada interfejs w języku polskim oraz kreator stron landing page wspomagany sztuczną inteligencją. Bezpłatna wersja tego narzędzia pozwala stworzyć do 500 adresów w bazie e-mail.

MailerLite – jest darmowym narzędziem do mailingu. Jeśli dopiero rozpoczynasz działania, wybór tego narzędzia jest bardzo dobrym pomysłem. Do jego najważniejszych zalet należą:

MailChimp – to najpopularniejszy na świecie program do mailingu. Posiada szerokie wsparcie społeczności użytkowników, więc łatwo uzyskasz dodatkowe wskazówki w Internecie. System ten jest szczególnie interesujący z uwagi na:
Cena systemu MailChimp jest adekwatna do zakresu oferowanych funkcjonalności i pakiet standard kosztuje 17 $ za miesiąc. Najpierw załóż tu darmowe konto testowe i sprawdzić, czy ten system spełni Twoje oczekiwania. Podobnie, jak większość tego typu narzędzi posiada panel w języku angielskim.

FreshMail – to kolejne kompleksowe narzędzie do mailingu rozwijane w naszym kraju. Podstawowa wersja oferuje funkcje takie jak wysyłka newsletterów czy tworzenie stron landing page. Główne zalety to:
Jest to płatny program a subskrypcja kosztuje 99 zł na miesiąc. Wszystkie funkcjonalności możesz przetestować w ramach bezpłatnego okresu próbnego, do którego masz dostęp przez 14 dni.
Zalety aplikacji do wysyłania e-mailingów

Skuteczność dostarczania wiadomości z tych serwisów jest dużo wyższa niż samodzielnie realizowane wysyłki. Aplikacje na bieżąco analizują kryteria, przez które wiadomości wpadają do spamu u poszczególnych operatorów pocztowych i dostosowują swoje narzędzia do ich wymagań.
Otrzymujesz także dostęp do statystyk dotyczących urządzeń, na jakie trafiają wiadomości, godzin ich otwarcia i wiele innych, przydatnych informacji. Większość z tych narzędzi posiada możliwość automatyzacji marketingu. Polega to na ponawianiu wiadomości do tych odbiorców, którzy nie otworzyli poprzedniego e-maila, czy wysyłania kolejnej wiadomości tylko do tych, którzy kliknęli w link. Jeśli zbudujesz odpowiednio dużą grupę odbiorców i będziesz regularnie wysyłać wiadomości, każde z takich rozwiązań szybko przyniesie wymierne korzyści finansowe.
Jak wysyłać wiadomości zapisanym użytkownikom?
W celach informacyjnych wysyłaj newsletter, biuletyn albo dziennik elektroniczny. W przypadku ofert sprzedażowych zastosuj reklamy umieszczone w oknie wiadomości.
Na początku napisz, o co Ci chodzi
Nawet najbardziej błyskotliwa puenta nie zapewni Ci sukcesu, jeśli użytkownik nie przeczyta wiadomości do końca. To, co masz najistotniejszego do przekazania umieść na początku wiadomości. Pewna część odbiorców, nawet tych zainteresowanych, nie przeczyta wszystkiego. W przeciągu pierwszych sekund klient musi wiedzieć do czego go zachęcasz i dlaczego warto to zrobić. Zaprezentuj konkretne korzyści – ile może zaoszczędzić, jak poprawić jakość swojego życia czy co przyniesie jakaś zmiana. Na początku możesz także, po prostu go rozbawić.
Spersonalizuj wiadomości
Personalizacja jest kluczowym elementem skuteczności e-mail marketingu. Jeśli odpowiednio skonfigurujesz program do mailingu, użytkownik będzie miał wrażenie, że zwracasz się bezpośrednio do niego. Tak, jakby tylko i wyłącznie on był adresatem Twojej wiadomości.
Kiedyś panowało powszechne przekonanie, że jeśli temat wiadomości opatrzony jest imieniem odbiorcy, to użytkownik potraktuje wiadomość lepiej od pozostałych. Stało się to tak masowe, że dziś działa wręcz odwrotnie – sprawia, że zostaniesz potraktowany jak kolejny sprzedawca.
Personalizuj jednak przekaz. Twórz segmenty odbiorców i wysyłaj im lepiej dopasowane do ich preferencji treści. Aplikacje mailingowe wspomagają się w tej kwestii algorytmami sztucznej inteligencji. Jest to niezwykle skuteczne!
Jeśli masz pomysł na zmiany w newsletterze i nie wiesz czy ma to sens – zapytaj o to odbiorców. Zadawaj pytania, twórz ankiety, wchodź w dyskusje poprzez e-mail. Jeśli ktoś odpowiada na Twoje wiadomości, to sygnał, że działanie zmierza w dobrym kierunku.
Zwracaj uwagę na wygląd wiadomości
Jeśli wydaje Ci się, że klasyczna wiadomość tekstowa sprawdzi się lepiej niż atrakcyjny graficznie szablon HTML, to masz rację. Wydaje Ci się. Zauważ jednak, że ściana tekstu zniechęci do czytania nawet wstępnie zainteresowanych a wszystkie e-maile reklamowe mają jakąś – często bardzo elegancką – szatę graficzną. Aby to osiągnąć, musisz posłużyć się językiem znaczników HTML i CSS. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć ładny i responsywny szablon wiadomości, napisz do nas.