Spis treści

Autor: Ewelina
Data publikacji: 15.03.2022 | Aktualizacja: 25.11.2024
Instagram vs. Facebook czym się różnią te dwa portale?

Instagram to funkcjonalna i niezmiernie intuicyjna aplikacja, która podobnie jak Facebook, pozwala użytkownikom na publikacje krótkich filmów, udostępnianie zdjęć oraz zamieszczanie wpisów. Umożliwia także komentowanie treści oraz obserwowanie i kontakt ze społecznością. Jeżeli w twoim przekazie istotną rolę odgrywają filmy albo zdjęcia, to Instagram jest zdecydowanie lepszą platformą do Facebooka gdzie merytoryczne teksty znajdują znacznie większe uznanie.
Wizualna prezentacja treści pozwala dostrzegać piękno i eksponować estetyczne walory Twojego przekazu.
Te dwa serwisy mają wspólnego właściciela i należą do jednego koncernu Meta. Ze statystyk wynika, że w 2022 roku w Polsce z Instagrama korzysta około 16,5 miliona osób. W związku z tym, posiada duży potencjał marketingowy i doskonale sprawdzi się w budowaniu świadomości marki w sieci. Wśród innych mediów społecznościowych wyróżnia się dynamicznym wzrostem bazy użytkowników i wysokim wskaźnikiem zaangażowania pod względem publikacji, polubień i komentarzy udostępnianych materiałów.
Potencjał reklamowy i sprzedażowy Instagrama
Umożliwiając komunikację oraz wymianę myśli, aplikacja spełnia funkcję informacyjną i sprzyja zawieraniu nowych znajomości niezbędnych w każdym biznesie.
Na Instagramie skutecznie wypromujesz swoje produkty, oraz w prosty sposób je sprzedasz. Tworząc angażujące treści w postaci filmów, zdjęć i relacji na żywo, reklama Twojej marki dotrze do osób, które nawet jej nie śledzą.
Instagram daje możliwość oznaczenia Twoich produktów na zdjęciach a reklama pojawi się w relacjach, w sekcji Eksploruj oraz na Stories. W ten sposób zyskasz nowych obserwujących oraz ułatwisz potencjalnym klientom dotarcie do produktu skracając w ten sposób ścieżkę zakupową.
Załóż konto biznesowe na Instagramie, albo zmień profil
prywatny na firmowy
Niezbędnym i jedynym warunkiem do rozpoczęcia działań marketingowych na Instagramie jest posiadanie profilu biznesowego na tym portalu. Wiąże się z tym sporo korzyści więc zobacz, jak krok po kroku przejść przez ten proces:
BIO na koncie firmowym Instagrama

Kolejnym istotnym krokiem po przekształceniu konta jest uzupełnienie swojego BIO (biogram). Przemyśl, co masz do przekazania osobie, która odwiedza Cię po raz pierwszy i uzupełnij wszystkie informacje. Tekst w BIO ma limit 150 znaków, więc napisz krótką informację o profilu, czym się zajmujesz, zamieść dane kontaktowe i koniecznie link do Twojej strony internetowej. Te wszystkie informacje są edytowalne, więc możesz je w przyszłości zmienić. Tekst do swojego BIO przygotuj w Notatniku a następnie wklej w pole edycji biogramu. Ten zabieg umożliwi Ci łamanie wiersza (Enter) czego normalnie nie osiągniesz z poziomu edytora BIO.
Aby zainicjować szybką relację z Twoją firmą, dodaj w biogramie przyciski kontaktowe umożliwiające nawiązanie połączenia telefonicznego lub wysłanie e-maila bezpośrednio z aplikacji. Formę kontaktu ustawisz na swoim profilu.
Ten etap kończy cały proces przekształcania konta. Aplikacja poprosi Cię jeszcze o weryfikację profilu i wkrótce otrzymasz STATUS ZWERYFIKOWANY. Od tego czasu będzie się pojawiał mały, niebieski znaczek (plakietka) przy Twoim nicku.
Połącz konta firmowe na Instagramie i Facebooku
Gdy posiadasz już profil biznesowy na Facebooku, jednym kliknięciem połączysz go z kontem firmowym Instagrama. Otrzymasz w ten sposób kilka dodatkowych funkcjonalności.
Podstawowym atutem integracji kont jest możliwość automatyzacji udostępniania postów i relacji w obu kanałach jednocześnie. Po połączeniu kont, opłata za reklamy odbywa się za pomocą metody któregokolwiek z portali.
Pozostałe zalety połączonych kont to między innymi:
Opcja Zakupy na Instagramie

Funkcja zakupy sprawdzi się, gdy prowadzisz sklep na Instagramie. Polega na tym, że użytkownik, po kliknięciu w znacznik lub naklejkę wyróżnionego produktu, zostanie automatycznie przeniesiony do strony z jego opisem. Znajdzie tam między innymi cenę i bezpośredni link do zakupu prezentowanego przedmiotu.
Dostęp do statystyk w koncie firmowym Instagrama
Przydatnym narzędziem jakie otrzymasz po przekształceniu konta prywatnego na firmowe, jest dostęp do statystyk. Od tej pory zaczniesz obserwować swoje konto na kilku poziomach. Dostęp do statystyk ogólnych przedstawia, w jakie dni i w jakich godzinach obserwujący najczęściej Cię odwiedzają, w jakim są wieku i jakie treści są najczęściej wyświetlane. Obserwując statystyki szczegółowe, znajdujące się pod każdym postem, widzisz wszystkie interakcje: zasięg posta, liczbę wyświetleń rozbitą na podgrupy oraz ilość wizyt w profilu.
Reklama na Instagramie – wszystko, co powinieneś wiedzieć
Podstawową i najważniejszą korzyścią z przekształcenia konta z prywatnego na firmowe jest to, że dotrzesz do odbiorców dzięki płatnej reklamie.
Kampania reklamowa na Instagramie to skuteczny i niedrogi sposób na dotarcie do oczekiwanych klientów. Koszt kliknięcia w Twoją reklamę to przedział od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy. Cały czas masz pełną kontrolę nad budżetem reklamowym i możliwość reakcji gdy przekroczy ustalony pułap.
Masz do dyspozycji dwa sposoby aby przygotować reklamy na Instagrama: w aplikacji i w Menedżerze reklam.
Kampania w aplikacji Instagram

Utworzenie kampanii bezpośrednio w aplikacji Instagram jest bardzo proste. Sprowadza się do zaznaczenia opublikowanego posta – wideo lub grafiki i kliknięcia w przycisk „Promuj”. Pamiętaj, że ta funkcja jest dostępna wyłącznie w aplikacji mobilnej.
Po kliknięciu tego przycisku zostaniesz przeniesiony do panelu tworzenia reklamy. Masz wówczas możliwość wybrania celu kampanii reklamowej. Celem jest wszystko, na czym najbardziej Ci zależy, czyli przejście na Twoją stronę internetową lub profil albo wysłanie wiadomości e-mail. Wybierz cel, który jest istotny dla Twojego biznesu i zapewni właściwą interakcję klienta z firmą.
Tworzenie kampanii w Menedżerze reklam Facebooka
Gdy masz połączone konta na Instagramie i Facebooku możesz ustawić kampanie za pomocą Menadżera Reklam Facebooka. Uruchamiasz to narzędzie, klikasz w przycisk „Utwórz” i przechodzisz do „Zestawu reklam”. Pamiętaj o wyborze umiejscowienia reklam aby wyświetlały się na Instagramie. Więcej szczegółowych i wyczerpujących informacji dotyczących Menedżera Facebooka znajdziesz tutaj, w moim artykule dotyczącym tego portalu. Dowiesz się jak posługiwać się tą precyzyjną metodą i ustawiać dochodowe reklamy.
Określenie grupy docelowej odbiorców reklam
Następnie określ swoją grupę docelową. Do wyboru masz automatyczny wybór grupy odbiorców reklamy oraz metodę targetowania reklam do własnej grupy docelowej. Korzystając z pierwszej opcji jesteś zdany wyłącznie na działanie algorytmu Instagrama. Prawdopodobnie będą to osoby podobne do tych, które obserwują Twój profil. Nie masz jednak gwarancji, że tak dobrana grupa będzie tą właściwą.
Druga, o wiele korzystniejsza metoda targetowania, umożliwia ręczny wybór grupy docelowej. Sam określasz kim ma być Twój odbiorca, jakie ma zainteresowania, wybierasz przedział wiekowy, płeć i lokalizację. Po ustaleniu grupy docelowej ustawiasz określony budżet i czas trwania kampanii. Na tym etapie reklamy są gotowe do publikacji, a statystyki wyświetleń będziesz obserwował bezpośrednio w sekcji statystyk Instagrama.
Najlepsza pora do publikacji treści na Instagramie
Po publikacji posta, rolki albo wideo algorytm Instagrama analizuje jak wiele osób reaguje na Twoją publikację w pierwszej chwili po udostępnieniu. Dla systemu jest to istotna informacja, aby zwiększać zasięgi takich materiałów, które cieszą się największym powodzeniem. Wysoka ilość reakcji zaraz po publikacji posta wpływa na szerokość zasięgu.
Istotne jest więc, by publikować w odpowiednich godzinach czyli wtedy, kiedy najwięcej Twoich odbiorców przegląda Instagrama. Istnieją narzędzia, które to badają i jest Creator Studio, w którym te dane statystyczne sprawdzisz.
Jeśli Twoje konto jeszcze nie jest dostatecznie rozwinięte, by Instagram przedstawił odpowiednie wyniki – sprawdź wówczas profile konkurencji. Dowiesz się, kiedy odbiorcy najczęściej reagują i na które treści.
Właściwości i parametry reklam na Instagramie
Reklamy na Instagramie są wyświetlane w kilku miejscach i na wiele różnych sposobów.

Standardowy format ma postać zdjęć lub grafik, najczęściej o proporcjach kwadratu i wymiarach 500 x 500 pikseli. Od obrazów przewijanych na tablicy różnią się wyłącznie informacją „sponsorowane” w górnej sekcji posta. Zawierają odpowiedni opis (do 300 znaków ze spacjami), przycisk CTA (wezwanie do działania) i najczęściej oznaczenia w formie hasztagów (nie więcej niż 30).
W sekcji „Aktualności”, poza standardowym formatem, opublikujesz reklamy w postaci karuzeli zdjęć. Jest to kilka obrazów, które można przewijać i które zawierają odnośnik do opisu reklamowanych produktów. Karuzele doskonale sprawdzają się w kampanii reklamowej, jeśli głównym celem jest promocja albo zwiększenie sprzedaży konkretnych artykułów.
Tablica, czyli główna sekcja na Instagramie to dobre miejsce dla reklam w formie katalogu. Taki format, zwany też „kolekcją” składa się z kompozycji zdjęć, którą można rozwinąć i przeglądać podobnie jak oferty w sklepie internetowym. Przejście do zamówienia wybranego przedmiotu następuje w płynny i subtelny sposób zwiększając szansę na sprzedaż.
Kolejną przestrzenią reklamową do promocji w formie krótkich filmów wideo albo animacji są Insta Stories. Dynamika relacji idealnie pasuje do prezentowania nowości w ofercie albo unikatowej informacji dnia. Relacja może trwać maksymalnie 15 sekund i jest widoczna wyłącznie przez 24 godziny. Inaczej, niż w przypadku zwykłych postów, relacji nie można komentować ani dodawać polubień. Na zamieszczoną relację możesz odpowiedzieć wysyłając wiadomość przez Instagram Direct.
Ciekawym, niemal idealnym miejscem dla krótkich form wideo jest Instagram Reels, zwany również Rolką na Instagramie. To stosunkowo nowe narzędzie na tej platformie umożliwia nagrywanie i edycję krótkich filmów o maksymalnej długości 60 sekund. Za pomocą aparatu Instagrama do Rolki dodasz efekty „specjalne”, muzykę albo własny, oryginalny dźwięk. Dla użytkowników w Polsce ta funkcjonalność dostępna jest od października 2021 roku. Tak jak w każdym innym miejscu Instagrama, tutaj także znajdziesz przestrzeń dla swojej reklamy oraz treści sponsorowanych zawierających odnośniki do produktów dostępnych na Twojej stronie.
Powierzchnią reklamową jest również Karta Eksploruj, widoczna po kliknięciu ikony lupy na ekranie głównym Instagrama. Na tej karcie wyświetlają się proponowane treści, które ktoś śledzi, ale z kont, których nie obserwuje. Źródła tych propozycji zależą od zainteresowań danej osoby. Reklama w takim miejscu zbuduje zasięg marki i zdobędzie kolejnych obserwujących.
Wymagania techniczne dotyczące materiałów reklamowych na Instagramie:
Krótkie filmy
Zdjęcia i grafiki
Przestrzegaj zasad dotyczących tworzenia reklam na Instagramie

Reklamy zawsze podlegają weryfikacji. Zazwyczaj trwa to do 24 godzin. Mogą także zostać odrzucone w dowolnym momencie z powodu nieprzestrzegania zasad społeczności, których nie możesz naruszać. Masz obowiązek zapoznać się z tym regulaminem i postępować zgodnie z zasadami tam opisanymi. W przypadku odrzucenia reklamy utwórz nową lub zmodyfikuj istniejącą i poproś o ponowne sprawdzenie.
Oprócz zasad opisanych w regulaminie, pamiętaj o następujących wymaganiach:
Jest też pewna grupa produktów, których reklamowanie jest dozwolone ale objęte sporymi ograniczeniami, np.: serwisy randkowe , suplementy diety, promocja leków dostępnych bez recepty, czy gry hazardowe online.
Na liście obostrzeń jest zdecydowanie więcej pozycji. Jeśli masz jakieś wątpliwości, zapoznaj się ze wszystkimi zasadami które są zgodne z polityką firmy Meta i obowiązują również na Facebooku.
Kampanie reklamowe na Instagramie to doskonały sposób aby zbudować rozpoznawalność marki, zwiększyć zasięgi wyświetleń oraz zrealizować wiele innych celów biznesowych.
Zawsze bądź tam, gdzie są potencjalni klienci, dlatego jak najlepiej wykorzystaj wszystkie możliwości, jakie daje Ci to medium.
Docieraj do odbiorców publikując wartościowe treści, rozmawiaj, zadawaj im pytania, wchodź w interakcje, używaj ankiet a zobaczysz, jak szybko liczba Twoich obserwujących znacznie wzrośnie.
Jeśli nie wiesz jak założyć i administrować kontem albo nie masz wolnego czasu, przejdź na naszą stronę i skontaktuj się z nami. Zrobimy to za Ciebie.
Jest jeszcze jedna ważna kwestia, o której musisz wiedzieć. Jeśli uznasz, że nie chcesz dłużej prowadzić konta biznesowego i przejść na prywatne albo publiczne, możesz to w każdej chwili odwrócić. Wystarczy zmienić ustawienia konta. Utracisz wówczas możliwość wyświetlania reklam i dostęp do szczegółowych statystyk.