Spis treści

Autor: Jacek
Data publikacji: 15.04.2021 | Aktualizacja: 30.07.2024
Koszt prowadzenia sklepu e-commerce w 2025 roku

E-commerce to jeden z najlepiej i najszybciej rozwijających się sektorów handlu. Własny sklep internetowy jest prostym i tanim sposobem na biznes. Proces zamawiania i sprzedaży produktów odbywa się na bieżąco (online), więc Twój sklep jest czynny przez 24/7. Odchodzą koszty wynajmowania lokalu i zatrudnienia personelu a towar jest niezwłocznie wysyłany do klientów.
Podstawową i najlepszą formą prowadzenia e-handlu jest własna witryna internetowa, która tworzy wizerunek marki. W obrębie tej witryny udostępniasz informacje o ofercie w postaci katalogu produktów oraz umożliwiasz klientom składanie zamówień. Dokonywanie zakupów przebiega w formie elektronicznej za pomocą poczty e-mail albo odpowiedniego formularza zamówień i płatności.
Projekt graficzny sklepu internetowego
Pierwszą rzeczą, na którą użytkownicy zwracają uwagę to witryna sklepu. W związku z tym, projekt strony powinien być jednocześnie estetyczny i zgodny z oczekiwaniami Twojej grupy docelowej. Szata graficzna i wszystkie funkcjonalności sklepu muszą być stworzone przez doświadczonych projektantów których masz tutaj ⇨ Webstudio Warszawa. Współpraca z nami gwarantuje niezawodne działanie sklepu, zapewnia pozytywny odbiór przez użytkowników i umożliwia dotarcie do szerokiej grupy odbiorców.

Prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę z tego, że nad profesjonalnym projektem trzeba spędzić kilkadziesiąt godzin pracy. Nie jest to z pewnością przedsięwzięcie niskobudżetowe a za dobrze wykonaną pracę zapłacisz około 4500 złotych. Zaangażowanie w budowę sklepu sprawia, że obsługa Twojej witryny jest równie intuicyjna, jak dodanie posta na portalu społecznościowym. Ta jednorazowa inwestycja uwzględnia kompleksową budowę sklepu na platformie WordPress Woocommerce. Otrzymujesz wszystkie standardowe funkcjonalności pozwalające na sprzedaż w sieci online. Nie ma żadnych abonamentów ani dodatkowych, ukrytych kosztów.
Hosting i domena z certyfikatem SSL

Usługa hostingu polega na udostępnieniu przestrzeni i zasobów serwera na dane (pliki, zdjęcia, skrypty, filmy) Twojego sklepu internetowego. Umożliwia dostęp do jego zawartości i powoduje wyświetlanie sklepu albo strony internetowej w sieci. Niezawodny i wydajny hosting to podstawa e-commerce. Cena usługi zależy od opcji (głównie przestrzeni dyskowej) oraz firmy hostingowej. Roczny koszt utrzymania serwera to około 200 zł. brutto.
Domena to unikatowa nazwa Twojego sklepu internetowego identyfikująca go w sieci. Składa się z nazwy głównej i końcówki. Najpopularniejszą w Polsce jest .pl, ale właściciele sklepów www decydują się również często na końcówki .com.pl i .eu. Rejestracja własnej domeny kosztuje około 75 zł. na rok. Jak widzisz, cena zakupu ani rocznego odnowienie nie jest żadnym finansowym wyzwaniem. W przypadku domen problemem bywa dostępność. Te popularne najczęściej są już zajęte.
Protokół bezpieczeństwa HTTPS zabezpiecza transmisję poufnych danych, takich jak loginy, hasła, numery kart kredytowych czy dane osobowe przed przechwyceniem przez osoby nieuprawnione. Certyfikat SSL sprawia, że przesyłane przez Internet informacje są zaszyfrowane. Większość firm hostingowych oferuje podstawowy SSL w wersji darmowej dla swoich klientów. Rozwiązania płatne są dedykowane dla dużych platform handlowych oraz serwisów finansowych. Za tą usługę prawdopodobnie nie zapłacisz nic.
Niektóre firmy oferują usługi hostingu i rejestracji domen za niewielkie pieniądze w pierwszym roku współpracy. Kolejne lata przynoszą jednak znaczne podwyżki. To taki mały marketingowy haczyk, mający przyciągnąć klientów. Zawsze zapoznaj się ze szczegółami, porównuj oferty i bądź czujny! Albo pozostaw to nam.
Grafika produktowa i opis asortymentu

Wysokiej jakości zdjęcia produktów przyciągną zainteresowanie klienta oraz przekonają go do zakupów. Jeżeli dysponujesz katalogiem przysłanym przez producenta, nie poniesiesz żadnych kosztów. W przypadku, gdy nie są one wystarczająco dobre albo eksponujesz jakiś unikatowy przedmiot, powinieneś zainwestować w ich wykonanie. Koszt grafiki możesz zminimalizować, jeśli jesteś w stanie zrobić to samodzielnie. W Internecie bez trudu znajdziesz osoby, które zrobią to za Ciebie a koszt jednego zdjęcia zaczyna się od 10 zł. razem z obróbką w programie graficznym.
Oryginalny i szczegółowy opis pozwala poznać produkt i wywołać pożądanie zakupu. Charakterystyka dostarczona od producenta czy importera wyrobów często nie wystarczy. Dosłowne przepisanie takiego opisu spowoduje duplikację treści a to ma niekorzystny wpływ na pozycjonowanie sklepu. Dobrym pomysłem jest zlecenie tego zadania copywriterowi. Rozliczenie stanowi stawka za 1000 zzs (znaków ze spacjami) i wynosi pomiędzy 25 a 40 zł brutto.
Prowizje od transakcji płatności w Internecie

Niezbędnym rozwiązaniem podczas zakupów internetowych są bramki płatnicze. Dzięki temu klient płaci za zakupy kartą płatniczą, smartfonem bądź przelewem. Informacja o dokonanej płatności trafia niezwłocznie do administratora sklepu i może on już wysłać produkty. Operatorzy systemów płatniczych pobierają prowizję od sprzedanych towarów. Jest to stały procent ustalony z góry, dzięki czemu możesz odpowiednio dostosować swoje ceny. Najpopularniejsza platforma transakcyjna to Przelewy24. Prawie zawsze zostaje zintegrowana ze sklepem Woocommerce. Standardowa opłata pobierana od sklepu wynosi 1,9% wartości transakcji. W przypadku płatności kartą VISA lub Mastercard doliczana jest dodatkowa opłata 30 groszy. Jeśli chcesz trochę obniżyć prowizję za płatności, skorzystaj z platformy Przelewy24 przez serwis CentrumSprzedawcy.pl. Dzięki współpracy tych dwóch serwisów uzyskasz bezpłatnie niższe prowizje rejestrując się poprzez link prowadzący do Centrum Sprzedawcy.
Promocyjne stawki prowizji:
❯ 1,3 % dla kart płatniczych,
❯ 0,7 % dla e-przelewów,
❯ 1,6 % dla płatności Blikiem.
Zamiast standardowych:
❯ 1,9 % dla kart płatniczych + 30gr,
❯ 1,9 % dla e-przelewów,
❯ 1,9 % dla płatności Blikiem.
Marketing sklepu internetowego

Twój sklep będzie sprzedawał jeśli sprowadzisz do niego ruch. Korzystaj ze świadomych i zaplanowanych działań marketingowych opisanych w ⇨ tym poradniku. Znajdziesz tam kilka sposobów na darmową reklamę, która wymaga tylko poświęcenia czasu. Posty na forach, komentarze czy linkowanie do Twojego sklepu w mediach społecznościowych nic nie kosztuje, jeśli wykonasz to sam.
Płatne kampanie reklamowe, pozycjonowanie i publikacje sponsorowane generują jakieś koszty. Możliwości masz ograniczone wyłącznie wyobraźnią i wielkością budżetu.
Pozycjonowanie sklepu czyli SEO
Zakupy w sieci zaczynają się zazwyczaj w wyszukiwarce internetowej. Musisz więc pojawiać się na możliwie najwyższych pozycjach, aby klienci dostrzegli i nabyli Twój produkt. Z tego powodu działania SEO to podstawa marketingu e-commerce. Użytkownicy szukając konkretnych produktów, wpisują odpowiadające im frazy. Zainteresowanie wzbudzi tylko kilka wyników z najwyższych pozycji spośród rezultatów wyszukiwania. Zlecając pozycjonowanie agencji wydasz co najmniej kilkaset złotych miesięcznie. W tym przypadku cena zawsze idzie w parze z jakością, więc nie warto oszczędzać.
Prowadzenie firmowego bloga
Blog w witrynie e-sklepu ma duży wpływ na widoczność w sieci, co przekłada się na zdobywanie nowych klientów. Pomoże Ci nawiązać lepsze relacje z odbiorcami a także wykreować wizerunek eksperta w swojej branży. Pisanie artykułów na blogu wymaga czasu, systematyczności i dokładnej znajomości rynku, na którym działasz. Podobnie, jak we wszystkich aspektach marketingu, możesz to robić samemu lub zlecić specjaliście ⇨ copywriterowi. Cena zależy od długości tekstów i częstotliwości publikacji. Przeciętnie 800 złotych miesięcznie.
Google Ads i Facebook Ads
Zawsze najbardziej skuteczne są płatne reklamy. W zależności od grupy docelowej i asortymentu najlepiej sprawdzi się Google Ads albo Facebook Ads. Jeśli masz małe doświadczenie w tej kwestii, cały proces związany z wdrożeniem płatnych reklam zleć specjalistom. Dzięki temu racjonalniej rozdysponujesz budżet a działania reklamowe będą skuteczniejsze. Tutaj nie ma cenowego „sufitu”. Możesz przeznaczyć zarówno kilka, jak i kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie. Generalna zasada jest taka, że im większa konkurencja, tym więcej zapłacisz za reklamę i nie warto inwestować niskich kwot.
Media społecznościowe
Marketing w mediach społecznościowych doskonale realizuje cel edukacyjny na temat sprzedawanych produktów. Jeśli oferujesz jakąś nowość na rynku, social media pozwalają zbudować świadomość Twojej oferty. Sprawdza się również w przypadku wyrobów sprzedawanych pod własną marką. Za pomocą portali społecznościowych dotrzesz do odbiorców na podstawie ich zachowań, zainteresowań oraz bardzo precyzyjnych danych demograficznych. Media społecznościowe nie są typowym miejscem sprzedażowym. Ich podstawowym zadaniem jest komunikacja.
To zadanie najlepiej wykonasz samodzielnie. Jeśli jednak zlecisz je agencji lub influencerom, koszty zależą od tak zwanych zasięgów, czyli ilości osób, do których dociera influencer. Może to też być współpraca barterowa. Znana w mediach postać będzie promowała Twoją markę w zamian za to, co oferujesz. Tak działa wiele firm i taka opcja jest warta rozważenia.
Nakłady finansowe na marketing sklepu e-commerce i reklamy produktów mogą być bardzo niskie, czy wręcz zerowe gdy jesteś gotów poświęcać swój czas. Mogą również wynieść kilka tysięcy złotych miesięcznie jeśli zlecisz to agencji marketingowej.
Koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Prowadząc sklep internetowy wskazane jest posiadanie działalności gospodarczej, czyli rejestracja firmy. Prawdopodobnie masz już wszelkie informacje na ten temat. Dla przypomnienia wymienię kilka najważniejszych szczegółów.
Możliwych form prowadzenia firmy jest kilka, z czego najkorzystniejsza to spółka z o.o. Gdy masz niskie dochody rozważ działalność nierejestrowaną. Najpopularniejsza i być może najbardziej odpowiednia na początek jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Po upływie 30 miesięcy JDG przestaje się opłacać.
Obowiązkowa składka na ZUS
Składka na ubezpieczenie społeczne to stały koszt, który ponoszą wszyscy przedsiębiorcy. Zapłacisz ją bez względu na to czy Twój sklep zarabia, czy też nie. Gdy zakładasz firmę po raz pierwszy przysługują Ci ulgi w opłacaniu składek. W trakcie „Ulgi na start” przez 6 miesięcy nie odprowadzasz składek na ubezpieczenie społeczne. Opłacasz jedynie składkę zdrowotną.
Prowadzenie księgowości
Obsługa księgowości to niezwykle istotne zadanie, które najlepiej od razu zlecić specjaliście. Biuro księgowe doradzi w wielu kwestiach dotyczących podatków. Podpowie jaka forma opodatkowania jest dla Ciebie najkorzystniejsza oraz jak uniknąć zbędnych kosztów. Koszt fachowej obsługi zaczyna się od 150 zł. online do 250 zł. w przypadku księgowości tradycyjnej. Zależy od położenia biura (w mniejszych miejscowościach jest taniej), liczby faktur i zakresu usług.
Podsumowanie
Prowadzenie sklepu internetowego zawsze generuje jakieś koszty. Przy małym sklepie i niskich obrotach możesz wieloma rzeczami zająć się samodzielnie. Nie wszystko musi być wykonane bardzo szybko i perfekcyjnie, jak w przypadku zlecenia czegoś specjaliście. Stosując właściwe procedury i strategie możesz niewielkim kosztem zwiększyć swoją sprzedaż i stać się rozpoznawalną w branży marką.
Wszystkiego możesz albo się nauczyć, albo zlecić komuś zrobienie tego. Nauka wymaga czasu i wysiłku, za zlecenie musisz zapłacić. Jeśli jakieś zadanie ktoś potrafi wykonać taniej i lepiej, nie ma powodu abyś wykonywał je osobiście.