Spis treści

Autor: WebStudio
Data publikacji: 05.03.2019 | Aktualizacja: 26.11.2024
Reklama na YouTube. Jak wykorzystać wideo
w strategii marketingowej?

Każdy, kto zaczyna przygodę z wideo marketingiem zastanawia się, gdzie najlepiej publikować swoje materiały. Odpowiedź wydaje się być oczywista: YouTube oraz Facebook. Te dwa serwisy społecznościowe cieszą się niesłabnącą popularnością i posiadają swoje platformy do publikacji filmów wideo. Wideo marketing to przede wszystkim działania na Youtube. Tuż obok plasuje się Facebook. Film udostępniony bezpośrednio na Facebooku odtworzy się automatycznie na osi czasu użytkowników, podczas przewijania aktualności. To może przykuć ich uwagę. Konieczne jest jednak wgranie napisów, ponieważ standardowo filmy odtwarzają się bez dźwięku. Ta sama zasada dotyczy publikacji wideo na LinkedIn.
Ponadto, według statystyk 58% użytkowników twierdzi, że swoją wiedzę o nowych produktach bierze z filmów na Instagramie. Na tym portalu reklamują się tak znane marki jak Adidas, Puma, Volkswagen czy McDonald’s.
Rozważ także obecność na platformach takich jak Twitter i TikTok. Ta ostatnia mobilna aplikacja sprawdzi się szczególnie gdy nawiążesz współpracę z TikTokerami w kontekście lokowania produktu.
Przede wszystkim ustal, kto stanowi Twoją grupę docelową. Miej na uwadze, że użytkownicy portali społecznościowych to głównie pokolenie „Z” czyli osoby w wieku od 14 do 35 lat. Swoją strategię marketingową opieraj na autentyczności i zaangażowaniu. Publikuj w ciekawy, wesoły i niecodzienny sposób, który przemawia do tej grupy odbiorców.
Przewaga konkurencyjna serwisu YouTube
Pod względem zdobywanych zasięgów organicznych YouYube pozostaje niekwestionowanym liderem. Popularność tego serwisu filmowego związana jest ze wsparciem udzielanym od Google. Osoby szukające odpowiedzi na istotne pytania znacznie częściej korzystają z popularnej wyszukiwarki, niż z pozostałych portali. Opublikowane na YouTube filmy, odpowiadające na konkretne pytania i rozwiązujące jakieś problemy, zawsze będą lepiej pozycjonowane, niż te z konkurencyjnych serwisów.
Możliwość wyszukania filmu za pomocą Google jest jedną z największych zalet YouTube. To sprawia, że bez ponoszenia kosztów promocji zainteresujesz swoim materiałem wiele osób chcących zapoznać się z konkretnym tematem. Filmy na YouTube oglądane są przez osoby, które chcą je zobaczyć. Po to wyszukiwali je w Google. Dzięki temu, możesz liczyć na dużą ilość wyświetleń i większą uwagę odbiorców.
Dodatkową zaletą tego serwisu jest możliwość wstawienia filmu na swoją stronę internetową albo do artykułu na blogu. Odbiorcy mogą je obejrzeć bez opuszczania Twojej witryny.
Jak skutecznie dotrzesz do osób zainteresowanych
Twoim przekazem filmowym?

Wybór serwisu, na którym opublikujesz swój materiał wideo ma wpływ na ilość wyświetleń, pozycję w wyszukiwarce oraz grupę docelową odbiorców. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na jakiej platformie powinieneś być obecny. Rozważ więc kilka ciekawych opcji:
Zamieszczenie materiałów wideo w dwóch miejscach równocześnie
Udostępniając materiał zarówno na YouTube, jak i na Facebooku masz pewność, że dotrzesz do odbiorców z obu portali jednocześnie. Ogromną zaletą takiego działania jest możliwość porównania statystyk wyświetleń i oglądalności oraz wyciągnięcie odpowiednich wniosków.
Publikacja krótszych filmów na Facebooku, a długich, merytorycznych na YouTube
Facebook to portal na którym zaangażowanie w treści trwa krótko. Trudno zainteresować odbiorców długim materiałem. Użytkownicy Facebooka dość szybko przewijają swoje tablice, odkrywając ciekawe informacje, nowe obrazy i aktualności udostępniane przez znajomych. Krótkie formy przekazu idealnie wpasują się w dynamiczny styl Facebooka. Na YouTube publikuj filmy w pełnym wymiarze. Osoby, którym przyciągniesz uwagę i są zainteresowane daną tematyką pozostaną tu na dłużej.
Emisja zapowiedzi dłuższych filmów na Facebooku, a całości w YouTube
Pomysł ten nawiązuje także do poprzedniego punktu. Zapowiedź albo reklama całego materiału zazwyczaj jest krótka, ciekawa i przyciąga uwagę. Publikacja takiego anonsu na Facebooku z linkiem do pełnego materiału na YouTube sprawi, że Twój film ekspercki zdobędzie więcej wyświetleń. W ten sposób przekierujesz zainteresowanych tematyką odbiorców z Facebooka na YouTube.
Przed dokonaniem wyboru zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć i do kogo dotrzeć. Prezentowane treści zawsze muszą być wartościowe i angażujące w taki sposób, aby nie nudziły. Udzielaj odpowiedzi na nurtujące odbiorców pytania. Nawet najlepsza promocja wideo okaże się nieskuteczna, jeśli Twój materiał nie będzie interesujący.
Możliwości reklamowe aplikacji YouTube

Reklama za pomocą filmów jest jednym z podstawowych elementów skutecznej kampanii marketingowej. Dostępna jest dla każdego. Wystarczy jedynie dobry pomysł, telefon z aparatem i trochę chęci.
W zależności od potrzeb, reklama wideo może mieć różne formy: od krótkich, kilku sekundowych prezentacji danego miejsca lub produktu, poprzez filmy z przemyślaną fabułą, aż do dłuższych kreacji z wypowiedziami ekspertów, którzy w ten sposób przekazują odbiorcom swoją szeroką wiedzę na dany temat. Wykorzystanie wideo marketingu to dobry i niedrogi sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców więc warto w to zainwestować.
Reklama w aplikacji YouTube
Ten najpopularniejszy serwis internetowy na świecie umożliwia darmowe umieszczanie i odtwarzanie klipów wideo. Dociera do prawie 1/3 wszystkich osób korzystających z Internetu. Codziennie pojawia się na nim około 95 tysięcy nowych filmów publikowanych przez osoby prywatne (np. treści satyryczne, wideo poradniki), oraz przez firmy i instytucje (np. prezentacje multimedialne, zwiastuny filmowe, teledyski, reklamy). Dzięki bardzo dużemu zasięgowi YouTube jest doskonałym i popularnym medium reklamowym.
Formaty reklamowe na YouTube
Płatna reklama na YouTube w postaci filmów promocyjnych przyjmuje zazwyczaj jedną z dwóch postaci. Z pewnością miałeś z nimi styczność:
❯ TrueView In-Stream – reklama jest wyświetlana przed docelowym materiałem wideo (z opcją pominięcia przez użytkownika po 5 pierwszych sekundach),
❯ TrueView Discovery – wyświetlanie reklam obok filmów YouTube w wynikach wyszukiwania albo na stronach wydawców filmów w sieci reklamowej Google. W tym przypadku wyświetlenie reklamy wideo wymaga kliknięcia przez użytkownika miniatury obrazu,
❯ Bumper Ads – są to niepomijalne, sześciosekundowe reklamy, które z uwagi na krótki czas trwania doskonale przyciągną uwagę odbiorcy.
Nieco mniej popularnym formatem reklam graficznych są nakładki reklamowe, czyli banery wyświetlane na oglądanym filmie. Pojawiają się one w dolnej części i zajmują okło 20% okna filmu. Użytkownik może w każdej chwili zamknąć reklamę lub też przejść na promowaną stronę.
Najpopularniejszy format reklam wideo na YouTube, reklamy In-Stream rozliczane są w modelu CPV (cost per view), czyli płatności za obejrzenie. Film reklamowy musi trwać co najmniej 12 sekund ale nie dłużej, niż 3 minuty. W tym przypadku zapłacisz za reklamę tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy co najmniej 30 sekund filmu albo wejdzie z nim w jakąś interakcję. Może to być przejście na Twój kanał na YouTube albo stronę internetową.
Gdy zdecydujesz się na inną, dostępną strategię ustalania stawek (CPM), zapłacisz za każde 1000 wyświetleń.
Zalety i korzyści z reklam na YouTube

Reklama w kanale YouTube to doskonały sposób na promocje nowego produktu, dotarcie do dużej grupy odbiorców, budowanie świadomości marki oraz kształtowanie jej wizerunku. Promocja na YouTube może śmiało konkurować z kampaniami telewizyjnymi a nawet uzyskać przewagę, dzięki zaawansowanym możliwościom kierowania reklam oraz skuteczniejszej analityce wyników. Niewątpliwie, do najważniejszych zalet reklam wideo należą:
❯ Zasięg – 75% polskich internautów aktywnie korzysta z YouTube. Serwis należy do Google i jest to druga najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie i trzecia witryna w Polsce. Dzięki temu reklama dotrze do bardzo szerokiego grona odbiorców.
❯ Precyzyjne targetowanie – kampanie reklamowe na YouTube bardzo precyzyjnie skierujesz do grup docelowych określonych na podstawie: kryteriów demograficznych, zainteresowań (konkretne filmy czy kanały), miejsca zamieszkania, kategorii tematycznych lub słów kluczowych. Mogą być również kierowane na zasadzie remarketingu do osób, które już wcześniej odwiedziły stronę www reklamodawcy lub jego kanał.
❯ Atrakcyjność cenowa – koszt przygotowania i wyświetlenia reklam na YouTube jest dużo niższy niż kampania reklamowa w Google Ads. Z reguły cena za obejrzenie reklamy na YouTube przez użytkownika wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy. Za pominięte reklamy opłaty nie są naliczane, co jest bardzo korzystne dla reklamodawców.
❯ Pomiar skuteczności reklam – jedną z głównych zalet tego kanału jest możliwość szczegółowego mierzenia efektów kampanii reklamowej, co w przypadku tradycyjnych form reklamowych jest prawie niemożliwe. Tutaj łatwo ustalisz, czy udało się (i w jakim zakresie) dotrzeć do docelowych odbiorców. Dzięki Google AdWords masz bezpłatny dostęp do raportów analitycznych. Obejmują one liczbę osób, które obejrzały film oraz nowych klientów, którzy nawiązali kontakt z firmą za pośrednictwem tego filmu.
❯ Możliwość udostępniania – reklamy jak wszystkie inne filmy na YouTube mogą być udostępnianie przez użytkowników na ich stronach internetowych, blogach lub w social mediach. Jeśli odbiorca uzna, że film promocyjny jest interesujący albo zabawny, może się nim podzielić z innymi osobami i dzięki temu zwiększyć jego zasięg bez dodatkowych kosztów ze strony reklamodawcy.
Sposoby kierowania reklam wideo na YouTube,
precyzyjny wybór odbiorców

Metody kierowania reklam na YouTube są bardzo podobne do sposobów dostępnych dla kampanii w sieci reklamowej Google. Wykorzystują one te same dane o użytkownikach, które zbiera Google na potrzeby swoich usług reklamowych. W kampaniach wideo te wszystkie dane można wykorzystać bardziej precyzyjnie, z użyciem precyzyjnych metod kierowania.
Metody kierowania reklam na odbiorców
Jeśli domyślasz się, kto będzie odbiorcą reklam to możesz wykorzystać tą informację w trakcie konfiguracji reklam. Aby w precyzyjny sposób określić preferencje idealnego odbiorcy reklamy, zadbaj o poprawne zbieranie tych danych w trakcie kampanii. Dzięki temu algorytmy wyszukiwarki będą dokładniej precyzować Twoją grupę docelową.
❯ Grupy demograficzne – za pomocą tej metody wybierzesz płeć, wiek, status rodzicielski oraz szacowany dochód gospodarstwa domowego naszych odbiorców. Szczegółowe dane demograficzne pozwolą dodatkowo na dotarcie do szerszego grona odbiorców o wspólnych cechach, takich jak młodzi rodzice czy studenci,
❯ Zainteresowania – kategorie odbiorców definiowane są na podstawie interesujących ich tematów, podczas przeglądania stron internetowych o danej tematyce,
❯ Odbiorcy o podobnych zainteresowania – metoda wykorzystywana do zwiększania świadomości marki, produktu lub usługi wśród użytkowników, którzy wskazują wyraźne zainteresowanie Twoją ofertą,
❯ Niestandardowi odbiorcy o podobnych zainteresowaniach – pozwala zawęzić grupy odbiorców o podobnych zainteresowaniach. Reklamy będą wyświetlane na podstawie pasji, zwyczajów i zainteresowań użytkowników. Ta forma pozwala również wykorzystać dane o ostatnich zamiarach zakupowych odbiorców,
❯ Zdarzenia z życia – takie jak ślub, przeprowadzka czy ukończenie studiów to tylko niektóre ze zdarzeń, które bardzo często wiążą się ze zmianą tendencji zakupowych,
❯ Odbiorcy na rynku – dzięki odpowiedniemu przygotowaniu kampanii możesz za pomocą tego rozwiązania znajdować klientów poszukujących informacji i będących na etapie rozważania zakupu lub skorzystania z usług które oferujesz,
❯ Niestandardowi odbiorcy o podobnych zamiarach – ta opcja polega na wysokiej efektywności reklamy, która dociera w momencie podejmowania decyzji o zakupie. Algorytmy wykorzystują słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google.
❯ Remarketing wideo – kierowanie reklam na grupy remarketingowe pozwala dotrzeć do użytkowników na podstawie ich wcześniejszych interakcji z Twoimi reklamami lub mieli już styczność z Twoją witryną albo aplikacją mobilną. Gdy prawidłowo połączysz konto YouTube i GoogleAds niestandardowe listy remarketingowe użytkowników utworzą się automatycznie,
❯ Kierowanie na listę klientów – Możesz sam zdefiniować i wybrać listę użytkowników, do której chcesz trafić z reklamami. Musisz w tym celu przygotować gotowy plik zawierający określone przez Google informacje, takie jak na przykład: numer telefonu, adres e-mail, czy kod pocztowy odbiorców. Ten typ kierowania możesz wykorzystać tworząc reklamy przypominające klientom o Twoich produktach i usługach. Listę możesz zaktualizować już po uruchomieniu reklam.
Metody kierowania reklam na treść
Kierowanie reklam na treść sprowadza się do wybrania miejsca docelowego, w którym reklamy mają się wyświetlać. Podobnie jak w przypadku kierowania na odbiorców, Google Ads oferuje kilka możliwości. Część z nich pozwala mocno zawęzić przestrzeń w której się wyświetlamy.
❯ Miejsca docelowe – ta opcja, to wybranie miejsca, do którego kierujesz reklamy. Może to być na przykład grupa wybranych stron internetowych powiązanych tematycznie z produktami, usługami, czy Twoją marką albo kanały na YouTube,
❯ Tematy – to bardzo dobra metoda kierowania jeśli reklamy mają być kierowane na powiązane tematycznie filmy i kanały na YouTube w sieci reklamowej Google. Dzięki temu Twoje reklamy będą pojawiać się w wielu różnych miejscach na YouTube związanych z Twoim biznesem,
❯ Słowa kluczowe – reklamy będą się wyświetlać na określone wcześniej słowa kluczowe zawarte na danym kanale czy też filmie YouTube. Dzięki tej metodzie możesz ściśle sprecyzować ustawienia kampanii,
❯ Urządzenia – jak wskazuje nazwa tej metody, określasz urządzenia na jakich ma pojawiać się reklama. Możesz wybrać telefony i tablety, desktopy oraz ekrany telewizorów, jeśli użytkownik korzysta ze sprzętu mobilnego przesyłającego obraz do telewizora.
Metod kierowania reklam oraz ich targetowania jest dużo. Możesz je odpowiednio spersonalizować, aby reklamy sprostały Twoim założeniom. Jeśli jeszcze nie wiesz, do kogo powinieneś kierować reklamy albo nie znasz klienta zbyt dobrze, poświęć chwilę czasu na stworzenie tak zwanej “persony”, czyli atrybutów i cech, jakie posiada większość Twoich klientów. Dobierz do tego odpowiednie narzędzia, które skutecznie doprowadzą cię do celu.
Statystyki skuteczności reklamy wideo na YouTube
Aby śledzić postępy i efekty kampanii, pamiętaj, że musisz połączyć konto na YouTube z kontem Google Ads z którego są emitowane reklamy. Dzięki temu będziesz mógł obserwować cały ruch na swojej stronie lub wyodrębnić jedynie ten, pochodzący z kampanii wideo. Dane dotyczące kampanii znajdują się w statystykach dostępnych bezpośrednio na Twoim koncie YouTube.
Pamiętaj o tym, że algorytmy z kampanii Google Ads wykorzystują dane pochodzące z Google Analytics i uczą się, do jakich odbiorców najlepiej wysłać przekaz reklamowy znacznie szybciej. To pozwala mierzyć wyniki kampanii w zależności od wybranego celu. Jeśli szukasz specjalistów od reklam na YouTube skontaktuj się z nami.