Spis treści

Autor: Ewelina
Data publikacji: 06.03.2019 | Aktualizacja: 27.10.2024
Kampania reklamowa w Google Ads
Dlaczego warto z niej korzystać?

Google Ads to doskonały system umożliwiający tworzenie, wyświetlanie i optymalizację reklam. Pojawiają się one w wyszukiwarce internetowej oraz na stronach partnerów Google, zwiększając swój zasięg. Formuła systemu przewiduje pojawianie się reklam nad wynikami organicznymi wyszukiwań.
Przynosi to wiele korzyści zarówno reklamodawcom, wykorzystującym system Google Ads jak i osobom szukającym konkretnych produktów i usług. Umiejętnie zoptymalizowane kampanie reklamowe trafiają wyłącznie do zainteresowanych odbiorców. W atrakcyjnej formie skutecznie realizują swoje przesłanie.
Najistotniejsze cechy systemu Google Ads
Reklamy wyświetlają się jako odpowiedzi na konkretne zapytania użytkowników, pokrywające się ze słowami kluczowymi określonymi przez reklamodawcę. Dzięki temu kampania uzyskuje wysoką trafność w wynikach wyszukiwania.
Podstawowy format reklam działa w modelu licytacyjnym, czyli to reklamodawcy deklarują, ile chcą zapłacić za reklamę. Stawki za kliknięcie są więc mocno uzależnione od konkurencji w danej branży.
W Google Ads reklamy zaczynają się wyświetlać natychmiast po uruchomieniu kampanii. Do uzyskania najwyższej skuteczności kampanii, wymagana jest duża ilość informacji o konwersjach. Oceny intencji użytkowników zbierają się wraz z upływem czasu. System Google Ads wyposażony jest w kilka dobrych mechanizmów optymalizacji kampanii, które pomogą Ci osiągnąć cele reklamowe przy optymalnym budżecie.
W przypadku podstawowych reklam płacisz wyłącznie za kliknięcie. Istnieją również inne modele rozliczeń. W reklamach w sieci reklamowej możesz ustawić stawkę (CPM) za 1000 wyświetleń, maksymalną stawkę za jedno wyświetlenie oraz bardzo ciekawą opcję – stawkę za konwersje.
Podstawowe rodzaje i formaty reklam w Google Ads

Platforma oferuje wiele możliwości dotyczących sposobu wyświetlania reklam. Stwarza to duże szanse dotarcia do odpowiedniej grupy docelowej odbiorców. Wykorzystaj w swojej strategii reklamowej odpowiedni typ kampanii. Dostępne są następujące rodzaje reklam:
❯ Kampania w sieci wyszukiwania Google – reklamy tekstowe,
❯ Kampania w sieci reklamowej Google i na stronach partnerów – reklamy graficzne (display),
❯ Kampania w sieci zakupowej Google – reklamy produktowe dla sklepów internetowych,
❯ Reklamy wideo w YouTube – kampanie reklamową za pomocą filmów,
❯ Reklamy w poczcie Gmail – dotarcie do Klienta przez jego skrzynkę pocztową,
❯ Kampanie lokalne – reklama firmy znajdującej się w określonej lokalizacji,
❯ Reklama w Google Discovery wykorzystująca źródła treści,
❯ Kampania Performance Max – dostęp do wszystkich zasobów reklamowych w ramach jednej kampanii.
Dopasowanie odpowiedniego rodzaju reklamy zależy od celu, jaki chcesz osiągnąć i od budżetu, którym dysponujesz. Promocja produktów w sklepie internetowym potrzebuje innej reklamy niż zwiększenie ruchu w sklepie stacjonarnym. Inny rodzaj kampanii będzie odpowiedni dla promocji filmu a inny wybierzesz do budowy świadomości marki.
Rodzaj reklamy dostosuj do spodziewanego wyniku jakości, stron docelowych i słów kluczowych. Im lepsze dopasowanie reklamy i strony docelowej do zapytań użytkowników, tym wyższy wynik jakości. Wyższy wynik to lepsza pozycja reklam w Google Ads i niższe ceny.
Sposoby wyświetlania reklam i zarządzanie budżetem

ako administrator konta masz pełną kontrolę nad przebiegiem kampanii reklamowej. Przede wszystkim zdecyduj, jakie hasła, czyli słowa kluczowe będą powodowały wyświetlanie reklam tekstowych a które słowa chcesz wykluczyć ze swojej kampanii.
Pomocnym narzędziem jest Planer Słów Kluczowych w panelu administracyjnym Google Ads. Wpisując po kolei swoje propozycje ustalisz, jak często wyszukiwane są dane hasła, czy duża jest konkurencja i jaka jest stawka za kliknięcie w reklamę wyświetlaną na dane zapytanie.
Cenną zaletą tego systemu jest to, że treści reklamowe pojawiają się tylko tym osobom, które poszukują produktów czy usług, które masz do zaoferowania. Reklamy nie wyświetlają się wszędzie, każdemu i za każdym razem. Pojawiają się w sposób naturalny przez co nie irytują odbiorców.
Google Ads stwarza również możliwość ograniczenia miejsc, w których wyświetlać się będą reklamy graficzne. Wykluczyć możesz nie tylko kanały na YouTube, ale także aplikacje i strony partnerów Google.
Reklamy tekstowe i kampanie produktowe pojawiają się w wyszukiwarce Google powyżej wyników organicznych. Sprawia to, że osoba wpisująca dane słowa najpierw widzi reklamę, a dopiero później bezpłatne wyniki wyszukiwania. Na telefonach komórkowych reklamy widoczne są bez potrzeby przewijania, co zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia ich przez potencjalnego klienta.
Sposoby płatności i zarządzanie budżetem reklamowym
To, kiedy zapłacisz za wyświetlanie kampanii reklamowych zależy od ustawień płatności. Masz do wyboru dwie opcje:
❯ Płatności automatyczne: po uruchomieniu reklam Google Ads automatycznie obciąża Twoją formę płatności,
❯ Fakturowanie miesięczne: dostajesz od Google limit kredytowy na pokrycie kosztów reklamy. Koszty są sumowane na fakturze miesięcznej.
Sam ustalasz, jaką kwotę chcesz przeznaczyć na cele reklamowe. Może być to budżet wspólny, czyli cała kwota będzie podzielona na wszystkie kampanie i pobierana w zależności od częstotliwości wyświetlania i dopasowania do zapytań. Możesz również dopasować budżet do każdej kampanii osobno. Dodatkowo masz możliwość płacenia za konkretne konwersje, czyli za to, co jest Twoim celem reklamowym. Obecnie masz do wyboru następujące rodzaje strategii ustalania stawek:
❯ ROAS (return on ad spend) – Docelowy zwrot z nakładów na reklamę. System sam określa maksymalną kwotę za konwersję, aby uzyskać pożądany przez nas efekt.
❯ CPC (cost per click) – Koszt za kliknięcie reklamy,
❯ eCPC (Ulepszony CPC) – Ulepszony koszt za kliknięcie. Algorytmy decydują o kwocie za kliknięcie i ustalają ją w taki sposób, aby zmaksymalizować liczbę konwersji,
❯ CPM (cost per mile) – Koszt 1000 wyświetleń reklam wideo,
❯ CPV (cost per view) – Koszt za obejrzenie reklamy wideo,
❯ CPA (cost per action) – Koszt za konwersję,
Rozszerzenia reklam to lepsza widoczność reklamy i więcej informacji
Czym są rozszerzenia w reklamach Google Ads?

Rozszerzenia reklam to dodatkowe elementy i informacje, które wyświetlają się pod reklamą w sieci wyszukiwania i w sieci reklamowej. W związku z tym, powiększa się zajmowana przestrzeń reklamowa, a współczynnik kliknięć reklamy wzrasta. Rozszerzenia pozwalają w prosty sposób umieścić w reklamach dodatkowe informacje o produkcie lub usłudze, by zachęcić użytkowników do wyboru Twojej firmy.
Niektóre z nich umożliwiają łatwy i szybki kontakt z firmą. Możesz je dodawać na poziomie konta, kampanii lub grup reklam. Dodawanie rozszerzeń reklam jest bezpłatne. Płacisz dopiero w momencie kliknięcia w rozszerzenie tak samo, jak za kliknięcie w reklamę.
Wyświetlanie rozszerzeń reklam zależy od pewnych czynników na które masz ograniczony wpływ. Najistotniejsze z nich to:
❯ Ze względu na ograniczoną przestrzeń reklamową, Google wyświetli najskuteczniejsze oraz te, które uzna za stosowne w danej sytuacji.
❯ Odpowiednio wysoka wartość rankingu reklamy,
❯ Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania ma priorytet do wyświetlania rozszerzeń,

W zależności od używanej przeglądarki i rodzaju urządzenia, Google może wyświetlić maksymalnie 10 rozszerzeń. Przygotuj i używaj wszystkich dostępnych aby system mógł je wygenerować dla indywidualnego wyszukiwania zapytań. Do dyspozycji masz między innymi następujące komponenty i rozszerzenia:
❯ Rozszerzenia linków do podstron – kierują one użytkowników na określone strony w Twojej witrynie (np. na strony z godzinami pracy firmy albo z wybranym produktem). Po kliknięciu linku użytkownik od razu przejdzie w odpowiednie miejsce.
❯ Komponenty z objaśnieniami – pojawiają się tylko wtedy, gdy według prognoz mogą zwiększyć skuteczność reklamy.
❯ Rozszerzenia informacji w witrynie – dają możliwość zapoznania się ze szczegółami oferty jeszcze przed kliknięciem reklamy. Jeśli wyświetlają się w reklamach, mogą zwiększać ich trafność i współczynnik klikalności.
❯ Rozszerzenia aplikacji – pozwalają Ci umieścić w reklamie tekstowej link do aplikacji na komórki lub tablety. Użytkownicy mogą kliknąć nagłówek reklamy, aby przejść do Twojej strony, lub kliknąć link do aplikacji.
❯ Komponenty z cenami – komponenty z cenami prezentują ofertę Twojej firmy w interaktywnym formacie, który można przewijać.
❯ Komponenty z promocją – mogą ulepszyć reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania, wyświetlając informacje o wyprzedażach i promocjach klientom zainteresowanym najatrakcyjniejszą ofertą Twojej firmy.
❯ Interaktywne reklamy wideo – pozwalają zwiększyć zaangażowanie widzów dodając interaktywne elementy.
W połowie 2022 roku Google wprowadził pewne zmiany, które mają pomóc w wyświetlaniu i ułatwić zarządzaniem rozszerzeniami reklam. Dynamiczne rozszerzenia linków do podstron mogą się teraz wyświetlać razem, z tymi utworzonymi ręcznie. Według prognoz, ma to zwiększyć ich skuteczność. Dostępne będą również raporty dotyczące poszczególnych dynamicznych rozszerzeń linków. Możesz teraz zdecydować, które rozszerzenia linków do podstron (utworzone ręcznie lub dynamiczne) będą się wyświetlać. Wystarczy, że wstrzymasz lub usuniesz konkretne rozszerzenia.
Kierowanie reklam, precyzyjny wybór odbiorców

Kierowanie reklam to niezwykle istotny element udanej kampanii reklamowej. Dobrze przygotowana reklama, osiągnie swój cel tylko wtedy, gdy wyświetli się odpowiednim osobom we właściwym czasie. Kategorie odbiorców na potrzeby kierowania reklam są ustalane na podstawie aktywności w witrynach i aplikacjach. W Google Ads masz do dyspozycji kilka sposobów kierowania reklam uwzględniając następujące segmenty odbiorców:
❯ Podobni odbiorcy – osoby, które weszły już wcześniej w interakcję z Twoją reklamą, witryną lub aplikacją i mogą wrócić,
❯ Kim są – szczegółowe dane demograficzne, znajomość istotnych faktów z ich życia,
❯ Jakie mają zwyczaje i zainteresowania – możesz docierać do użytkowników z uwzględnieniem tego, czym się pasjonują, oraz kiedy znajdują się w przełomowych momentach swojego życia,
❯ Czego szukają w sieci – reklamę kierujesz do użytkowników z uwzględnieniem ich ostatnich zamiarów zakupowych,
Kierowanie reklam na konkretną lokalizację
Korzystając z kierowania reklam na wybraną lokalizację, samodzielnie określasz obszar, który jest Twoim rynkiem lokalnym. Właśnie w tym rejonie będą wyświetlane Twoje reklamy. Precyzyjnie określasz dany obszar, który może dotyczyć powierzchni całego kraju, miasta, małej miejscowości aż po konkretne ulice z wybranym kodem pocztowym. Twoja firma będzie promowana tylko tam, gdzie wskażesz. Poświęć trochę czasu na precyzyjne ustawienie tych parametrów aby skutecznie reklamować się w Internecie na rynku lokalnym.
Jeśli potrzebujesz reklamować się w różnych lokalizacjach, ustaw sposób wyświetlania każdej reklamy indywidualnie. Wśród dostępnych opcji znajdziesz nawet możliwość wykluczenia reklam z odpowiedniego obszaru.
Działając jako firma lokalna, ze stałą siedzibą, możesz dodać do swoich reklam rozszerzenie lokalizacji. Dzięki temu kierowanie reklam jest bardziej precyzyjne a użytkownicy w zasięgu reklamy otrzymują dodatkowe informacje i są zachęcani do odwiedzin firmy.
Jeśli posiadasz wizytówkę w Google Moja Firma masz dostęp do darmowej usługi, która umieszcza w reklamie dane teleadresowe firmy. To rozszerzenie lokalizacji wyświetli użytkownikowi użyteczną mapkę z trasą dojazdu do firmy. Skieruje także reklamy do użytkowników znajdujących się w wyznaczonym przez Ciebie obszarze wokół Twojej firmy.
Szczegółowe informacje na temat wizytówki w Google znajdziesz w tym artykule. Dowiesz się, jak stworzyć i zarządzać tym cennym narzędziem marketingowym.
Analiza efektów kampanii, pomiar skuteczności reklam

Po uruchomieniu kampanii zacznij mierzyć skuteczność reklam. Możesz analizować podstawowe informacje o koncie, kampanii oraz grupach reklam przy pomocy różnych danych i raportów dostępnych w Google Ads. Aby dowiedzieć się, czy kampanie reklamowe Twojej witryny przynoszą oczekiwany efekt, sprawdzaj także zaawansowane raporty, które przedstawiają szczegółowe parametry reklam.
Dostosuj widok swoich danych
Na początku sprecyzuj swoje cele w Google Ads i zdecyduj, które dane są najbardziej istotne w mierzeniu postępów w ich realizacji. Następnie dostosuj widok danych w tabelach statystycznych, aby zobaczyć skuteczność swoich kampanii, grup reklam, reklam i słów kluczowych. Dzięki temu widzisz tylko to, co jest dla Ciebie istotne i może przyspieszyć i ułatwić zarządzanie kampaniami.
Masz szereg sposobów na dostosowanie danych do swoich potrzeb. Możesz na przykład zmienić zakres dat, sortować kolumny, tworzyć segmenty, filtry i wykresy. Przyjrzyj się teraz segmentom i zobacz, jak możesz ich użyć, aby analizować i poprawiać swoją skuteczność.
Korzystając z segmentów uzyskasz miarodajne dane na poziomie konta, które analizujesz. Oto niektóre z nich:
❯ Typ kliknięcia – zobaczysz, które kliknięcia prowadziły do odwiedzin w witrynie lub kontaktu telefonicznego z Twoją firmą w przypadku reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych,
❯ Urządzenie – porównaj skuteczność reklam na różnych urządzeniach, komputerach, telefonach komórkowych i tabletach z przeglądarką o pełnej funkcjonalności. Sprawdź, gdzie uzyskujesz lepszy zwrot z inwestycji w przypadku reklam wyświetlanych na danym rodzaju urządzenia.
❯ Położenie reklamy – sprawdź, w którym miejscu na stronach wyników wyszukiwania Google i stronach partnerów w sieci wyświetlała się Twoja reklama. Ten segment danych pomoże Ci zoptymalizować kampanie w sieci wyszukiwania przez wyświetlanie reklam w tych częściach strony, które przynoszą najlepsze wyniki.
❯ Czas – segmentacja według przedziału czasowego (dzień, tydzień, dzień tygodnia, miesiąc, kwartał lub rok) pozwoli Ci dostrzegać zmiany skuteczności. Gdy posegmentujesz dane według dnia, zobaczysz zmiany skuteczności reklam w różne dni tygodnia, dzięki czemu odpowiednio dostosujesz kampanię.
❯ Geografia i Lokalizacje użytkownika – możesz tu sprawdzić, skąd dokładnie pochodzą Twoje kliknięcia, i wykorzystać te informacje, aby ulepszyć kierowanie na te lokalizacje,
❯ Strona docelowa – docelowy adres URL pokaże Ci strony (podstrony) w witrynie, na które wchodzą klienci po kliknięciu w daną reklamę. Sprawdź, czy ten adres – obecny w każdej reklamie, kieruje klientów do najbardziej odpowiedniej strony w Twojego serwisu.
Korzystaj z różnych segmentów, wypróbuj wszystkie i sprawdzić, które oferują najważniejsze informacje o skuteczności reklam w Twoim przypadku.
Wykorzystanie raportu wyszukiwanych haseł
Z raportu wyszukiwanych haseł dowiesz się, jaka jest skuteczność reklam wyświetlanych na podstawie fraz kluczowych w sieci wyszukiwania. Sprawdzisz także dane o skuteczności dla tych wyszukiwań. Masz kilka sposobów wykorzystania danych do optymalizacji słów kluczowych i reklam:
❯ Nowe słowa kluczowe – dodaj wyszukiwane hasła o wysokiej skuteczności do swojej grupy reklam jako słowa kluczowe. Dostosuj stawki i teksty reklam, aby wykorzystać ruch generowany przez te hasła,
❯ Wykluczające słowa kluczowe – wyszukiwane hasła, które mają słabą skuteczność albo nie pomagają Ci osiągać założonych celów, dodaj jako wykluczające słowa kluczowe. Dzięki temu unikniesz wyświetlania reklam osobom, które szukają czegoś innego, niż oferujesz i uzyskasz większą kontrolę nad ruchem na swoim koncie,
❯ Typy dopasowania – określ odpowiedni typ dopasowania (przybliżone, do wyrażenia lub ścisłe) dla wybranych słów kluczowych. W kolumnie „Typ dopasowania” zobaczysz, w jakim stopniu wyszukiwane hasła, pokrywają się ze słowami kluczowymi na Twoim koncie. Wykorzystaj te informacje, aby wybrać najlepszy typ dopasowania dla swoich słów kluczowych i wyświetlać reklamy właściwym klientom,
❯ Tekst reklamy – dowiedz się, czego szukali potencjalni klienci lub czym byli zainteresowani, gdy wyszukiwali hasła zawierające dane słowa kluczowe. Dzięki temu lepiej dopasujesz tekst reklam do wyszukiwań użytkowników.
Reklamy w Google Ads mają wiele zalet. Jedną z nich jest to, że w błyskawiczny sposób możesz reagować na różne zdarzenia. W każdej chwili możesz wstrzymać kampanie lub je wznowić a każda zmiana jest niemal natychmiast widoczna. Dłuższe przerwy w wyświetlaniu reklam nie są jednak wskazane. Ponowne włączenie kampanii po takim wstrzymaniu sprawia, że musi ona na nowo zbierać dane, niezbędne do optymalizacji.
W panelu Google Ads przetwarzane jest mnóstwo danych. Przeanalizowanie wszystkich zgromadzonych informacji jest czasochłonne i dość trudne. Umożliwia jednak jeszcze lepsze i dokładniejsze kierowanie reklam. Dzięki temu pieniądze zainwestowane w reklamę z pewnością przyniosą spodziewane efekty. Jeśli na ogół masz mało czasu albo nie masz jeszcze odpowiednich umiejętności aby skonfigurować reklamy, zwróć się do nas za pomocą tego linku. Jeśli tylko dysponujesz odpowiednim budżetem zrobimy to za Ciebie. Pojawisz się u góry wyników wyszukiwania z większą szansą konwersji i przewagą nad firmami, które do promocji wykorzystują jedynie wyniki organiczne.