Spis treści

Autor: Jacek
Data publikacji: 17.01.2019 | Aktualizacja: 28.10.2024
Do czego służy wizytówka Google Moja Firma?
Wizytówka jest bezpłatną prezentacją Twojego profilu w wyszukiwarce internetowej oraz mapach Google. Jest szczególnie istotna gdy działasz lokalnie a swoje produkty i usługi oferujesz w stacjonarnym, dokładnie określonym miejscu. Dostarcza użytkownikom podstawowych informacji o Twojej firmie takich jak:
❯ Opinie klientów, którzy skorzystali z oferty.
❯ Nazwa firmy,
❯ Dokładny adres ze wskazówkami dojazdu,
❯ Dane kontaktowe,
❯ Godziny pracy,
Co jeszcze warto opublikować na wizytówce?

Oprócz podstawowych danych możesz udostępniać również zdjęcia, wpisy, informacje o kategoriach usług oraz adres strony internetowej. Ta szybka i prosta personalizacja pozwoli Ci na zainteresowanie Twoją ofertą wielu potencjalnych klientów. Dzięki temu, że wizytówka wyświetla się i w przeglądarce i w mapach Google, dotrzesz do wielu osób na różne sposoby.
Pamiętaj! Twoja wizytówka w usłudze business.google.com jest darmowa. Nie płacisz ani podczas zakładania wizytówki, ani żadnego abonamentu w kolejnych latach użytkowania.
Twoja pierwsza wizytówka w kilku krokach

Zaloguj się do którejkolwiek z usług Google (np. poczty Gmail) i przejdź na stronę PROFIL FIRMY W GOOGLE. Następnie rozpocznij pracę kreatora. Na początku, tworzenie wizytówki sprowadza się do uzupełnienia kilku pól z nazwą firmy, adresem i telefonem. Podając dane firmy umieść „wyświetlaną” nazwę, a nie jej pełne brzmienie. Możesz też rozważyć dodanie takiej nazwy, która uwzględnia branżę Twojej działalności. Następnie wybierz z listy odpowiednią kategorię podstawową, która jak najtrafniej opisuje czym się zajmujesz. Rodzaj kategorii wpływa na pozycjonowanie wizytówki w wynikach wyszukiwania więc zrób to starannie.
Aby założyć własną wizytówkę w Google Moja Firma, konieczne jest posiadanie fizycznego adresu. Może to być siedziba biura, adres wirtualny albo po prostu miejsce zamieszkania. Na podany podczas zakładania wizytówki adres zastanie wysłana kartka pocztowa z niezbędnym kodem weryfikacyjnym.
Podana lokalizacja wpływa na to, gdzie Twoja wizytówka będzie wyświetlana. Jeżeli swoją działalność prowadzisz na przykład w Warszawie, to podanie adresu firmy w którejś z podwarszawskich miejscowości nie pomoże w uzyskaniu wyświetleń dla zapytania o firmę z Warszawy.
Gdy Twoje usługi to na przykład pomoc drogowa, kosmetyczka lub hydraulik, wiadomo że prowadzone będą poza siedzibą firmy. Zaznacz wówczas opcję „Dostarczam produkty i świadczę usługi u klientów”. W kolejnym kroku wybierz odpowiedni obszar który będziesz obsługiwać. Wpisywać możesz kody pocztowe, nazwy miejscowości lub po prostu zaznaczyć promień od swojej lokalizacji.
Lokalizacja niestandardowa
Jeżeli siedziba Twojej firmy zlokalizowana jest w miejscu którego nie znalazło Google, musisz wtedy samodzielnie wskazać znacznikiem ten punkt na mapie czyli ustawić tam pinezkę. Prawidłowo umieszczona pinezka w mapach Google to kluczowy znacznik lokalizacji, który pomaga klientom szybko znaleźć Twoją firmę. W panelu zarządzania Twoją wizytówką w Google wybierz opcję edycji lokalizacji i przeciągnij lub skoryguj położenie znacznika na mapie. W ten sposób dokładnie określisz lokalizację Twojej firmy.
Weryfikacja wizytówki
Aby wizytówka była widoczna w wynikach wyszukiwania, niezbędna jest jej weryfikacja. Na podany adres otrzymasz kod aktywacyjny, którego użyjesz w panelu Google Moja Firma. Dzięki temu potwierdzisz dane firmy i prawo własności do wizytówki w Google. Weryfikacja odbywa się w jeden z następujących sposobów:
❯ Kartka pocztowa z kodem weryfikacyjnym na wskazany adres (czas oczekiwania około 15 dni),
❯ Kontakt telefoniczny z pracownikiem Google,
❯ SMS z kodem weryfikacyjnym,
❯ Film potwierdzający że Twoja firma znajduje się i działa pod wskazanym adresem.
Pierwsza forma weryfikacji dostępna jest zawsze, kolejne bywają często nieaktywne, więc nie będziesz mógł ich wybrać w celu uzyskania kodu weryfikacji wizytówki.
Dla osób i firm którym tworzymy stronę www albo sklep internetowy oferujemy bezpłatne założenie profilu firmy wraz z wizytówką w Google. Taki mały ale bardzo istotny gratis na dobry początek współpracy.
Zlecając nam założenie, prowadzenie lub pozycjonowanie wizytówki Google nie musisz podawać danych logowania do swojego konta Gmail. Dodajesz tylko kolejnego użytkownika w panelu profilu jako menedżera wizytówki. W ten sposób zachowasz dodatkową ochronę przed nieautoryzowanym dostępem.
Pozycjonowanie lokalne wizytówki w Google
Stwórz i opublikuj unikalne treści w wizytówce

Gdy po zakończeniu procesu weryfikacji zostaniesz przeniesiony na stronę wizytówki, przede wszystkim uzupełnij wpisy informacyjne i ofertowe. Regularne publikowanie nowych treści w których znajdują się słowa kluczowe wpływa na pozycję Twojej wizytówki w wyszukiwarce. Systematyczne dodawanie wpisów to także sygnał dla klientów oraz Google, że Twoja firma działa aktywnie, a przez to jest atrakcyjniejsza od konkurencji więc wyświetli się na wyższej pozycji.
Dołącz własne zdjęcia oraz materiały wideo do wizytówki
Profile, na których jest dużo materiałów graficznych są chętniej wyświetlane przez odwiedzających. Mają też więcej kliknięć w adres docelowej strony internetowej oraz zapytań o wskazówki dojazdu. Również Google wyżej je ocenia o czym przekonasz się zaglądając do statystyk wyświetleń Twojej wizytówki.
Zdjęcia, które z pewnością zainteresują użytkowników to na przykład wygląd Twojej firmy oraz najbliższej okolicy z zewnątrz. Gdy klienci będą wiedzieli jak wygląda, bez problemu trafią do Twojej siedziby. W tym przypadku ciekawym sposobem prezentacji jest forma wirtualnego spaceru albo obrazy wykonane w technologii 360 stopni. Wnętrze obiektu może doskonale eksponować cały przekrój Twojej działalności oraz pracowników podczas zajęć, co z pewnością zaciekawi odbiorców. Do każdego produktu lub usługi prezentowanej w wizytówce poza rozbudowanym opisem, również należy dołączyć charakterystyczne zdjęcia.
Opinie klientów na Twojej wizytówce

Pozytywne opinie w Google to doskonały sposób na stworzenie wizerunku solidnej i rzetelnej firmy. To także jeden z ważniejszych czynników rankingowych. Dzięki nim, przekonasz niezdecydowane jeszcze osoby do współpracy z Tobą. Rekomendacje klientów dotyczą najczęściej jakości oferowanych produktów, kompetencji personelu albo wykonania usługi na czas. Zdobędziesz je wtedy, gdy klient będzie zadowolony z Twoich usług.
Niestety, klienci mogą również napisać Ci negatywną opinię. Rozczarowani ludzie bywają skłonni do wyrażenia swojej niechęci na takim forum.
Postaraj się więc spełnić oczekiwania klienta, a w przypadku jakichkolwiek problemów zrekompensować zaistniałe niedogodności.
Większą wartość dla odbiorców, a co za tym idzie także dla wyszukiwarki Google mają opinie z dołączonym, obszernym komentarzem. Liczy się nie tylko sama ocena wyrażona w liczbie gwiazdek, ważne też jest uzasadnienie.
Pamiętaj, aby odpowiedzieć na każdą opinię użytkownika. Szczególnie wskazana jest odpowiedź na niezadowolenie z Twoich usług. Staraj się wówczas uzyskać jak najwięcej szczegółów na temat zaistniałego problemu, oraz zdobyć informacje jak go rozwiązać.
Jak zdobywać pozytywne opinie w Google?
Sprawa jest oczywista. Usługi na najwyższym poziomie oraz kompetentna i miła obsługa to klucz aby zdobyć uznanie. Zawsze traktuj swoich klientów uprzejmie, służ im swoim wsparciem i dobrą radą. Sprawi to, że nie tylko pozostawią swoją ocenę, ale także zarekomendują Cię innym.
Po udanym zakończeniu działań, możesz bezpośrednio zwrócić się do klienta z prośbą o ocenę Twojej firmy. Doskonale sprawdzi się wysłanie specjalnego e-maila z podziękowaniem za transakcję. Taki e-mail powinien również zawierać przycisk z linkiem, który bezpośrednio przeniesie użytkownika w odpowiednie do recenzji miejsce. Taki link znajdziesz na stronie głównej panelu Google Moja Firma. Ma on następującą postać: https://g.page/twoja-nazwa/review?rc.
Pamiętaj, aby napisać opinie, Twoi klienci nie muszą mieć adresu Gmail. Wystarczy, że zalogują się na swoje konto Google.
Jak usunąć negatywną opinię w Google?
Jeśli zdarzy się, że na Twoim profilu zaczną pojawiać się złe, nieautentyczne oceny w krótkich odstępach czasu, może to świadczyć o działaniu nieuczciwej konkurencji. Algorytm Google monitoruje takie działania i najczęściej automatycznie usuwa taką zawartość. Gdyby tego nie uczynił, postępuj w taki sposób:
❯ zaznacz odpowiedni powód Twojego zgłoszenia
❯ otwórz wyszukiwarkę Google
❯ odszukaj profil swojej firmy i się zaloguj
❯ przejdź do zakładki z opiniami
❯ wybierz opinię, którą chcesz zgłosić
❯ kliknij „Więcej” (trzy kropki), następnie „Zgłoś opinię”
Wszelkie wyczerpujące informacje dotyczące naruszenia zasad znajdziesz KLIKAJĄC W LINK SUPPORTU GOOGLE.
Statystyki odwiedzin Twojej wizytówki w Internecie

Wraz ze stworzeniem wizytówki uzyskujesz dostęp do pełnego raportu skuteczności swojego profilu. Zakładka „Statystyki” znajduje się po lewej stronie panelu. Menedżer Profilu Firmy przedstawia dane uzyskane w określonym czasie. Do wyboru masz tydzień, miesiąc lub kwartał. Czytając raport dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy odkryli Twoją wizytówkę korzystając z wyszukiwarki i map Google oraz jakie czynności za jej pomocą wykonali.
Najistotniejsze szczegóły raportu:
❯ Interakcje na profilu firmy – wskazuje użytkowników, którzy znaleźli Twoją firmę wpisując w wyszukiwarkę nazwę firmy lub adres jej siedziby
❯ Połączenia telefoniczne (dostępne tylko na urządzeniach mobilnych) – zliczane po kliknięciu w numer telefonu umieszczony na wizytówce. Sprawdzisz tu także, popularne dni tygodnia lub pory dnia w jakich klienci dzwonią do twojej firmy.
❯ Zapytania o trasę – pomoc w dotarciu do siedziby Twojej firmy od miejsca, w którym aktualnie znajduje się użytkownik.
❯ Wyszukiwane hasła – w załączonej tabeli zobaczysz listę fraz kluczowych wpisanych do wyszukiwarki i Google Maps prowadzących do wyświetlenia Twojej wizytówki. Przy każdej frazie znajduje się liczba internautów, którzy posłużyli się takim wyrażeniem. Raport prezentuje maksymalnie ostatnie 180 dni. Najczęściej wyszukiwane frazy, wkomponuj w treści publikowane na wizytówce lub w reklamach Google Ads. Możesz je także umieścić w tekście sekcji: „Podane przez firmę”.
❯ Gdzie w Google klienci widzą Twoją firmę – informuje Cię, czy częściej wizytówka odnajdywana jest w wyszukiwarce, czy w mapach Google. Ponieważ Twój profil wyświetla się trochę inaczej w obu źródłach, na tej podstawie zadbaj o odpowiednią optymalizację dla danego formatu.
❯ Wizyty w witrynie (prawdopodobnie najważniejsze wskazanie) – liczba kliknięć, powodująca przejście z profilu firmy do Twojej witryny. Jest to istotna informacja o tym, jak skuteczna jest Twoja wizytówka, w jakim stopniu udało Ci się zainteresować odbiorców swoim produktem albo usługą.
Podsumowanie
Wizytówka w Google Maps stwarza szerokie możliwości promowania firm lokalnych w Internecie. To miejsce jest często pierwszym źródłem informacji o firmie, więc ważne jest, aby zawsze były aktualne i wyczerpujące. Posiadanie firmowego profilu to bezpłatne narzędzie marketingowe, które możesz wykorzystać do komunikacji z klientami, informowania o swoich usługach lub produktach. Jeżeli nie posiadasz jeszcze wizytówki w Google Moja Firma a uznasz, że nie zrobisz tego samodzielnie, skorzystaj z naszych doświadczeń. Zajmujemy się tym na co dzień, więc w sposób kompetentny i skuteczny zrobimy to za Ciebie. Skontaktuj się z nami i zobacz, w czym jeszcze możemy Ci pomóc.